Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under januari 2009

Tur

Av Katarina - 19 januari 2009 10:17

Vilken tur man har som har sin syrra boende i närheten. Ringde henne förut för att fråga om hon ville komma hit och hjälpa mig m tjejerna idag. Och det ville hon. Tack för det.

Av Katarina - 19 januari 2009 10:11

Förut vid tio tiden när jag skulle byta blöja på Ebba, tog jag även tempen på henne. Hon hade 40,4 i temp. Inte undra på att hon är gnällig och hängig. Hoppas den inte stiger mer. Så blir jag rädd. Men hon fick alvedon och ny blöja. Funderar på att ringa in till barnmottagningen och prata med dom och rådfråga om det finns något speciellt man ska göra vid så hög temp. Nu ligger hon i alla fall i sin säng och sover.

Av Katarina - 19 januari 2009 07:46

Som jag skrivit förut har Linnea haft feber hela helgen. Trots 39-40 graders feber har hon varit i princip som vanligt. I går kväll hade hon inte så mycket feber. I morse var det likadant. Hon är otroligt rastlös och är på allt hela tiden. Hade behövt vara på dagis idag. Men i o m att hon fortfarande har lite feber och är rätt snorig och hostig IGEN, så får hon stanna hemma.

I natt var det dags för Ebba att bli sjuk. Nästan 39 graders feber. Var uppe vid tre tiden och hämtade in henne till oss. Fick alvedon och nässprej. Hon somnade om efter en stund när febern gått ner lite. Kan tänka mig hur varm hon känner sig med all vadd under gipset med. Hon är helt klart lägre i humöret än Linnea var när hon hade högre feber. Men å andra sidan har ju Ebba ett stort och otympligt gips och dras med också. Hennes ögon har varit rätt röda md och det rinner om dom. Kan det vara ögoninflammation som är på antågande. Hoppas inte.


Nu ska jag gå och ge tjejerna lite pulmicort mot inflammation i luftrören. Kort och gott astmamedicin.


Ebba som gipsad. Hon fick till någon konstig min på kortet.

Av Katarina - 18 januari 2009 20:24

Efter en helg fylld med fikabröd av olika dess slag och godis och div. Har även druckit ett par glas med läsk. Fy mig! Så lär jag ha gått upp några kilon. Jag som var så nära att hamna under 90 strecket.

Nu gäller det att ta nya tag och ställa fram motionscykeln. För nu ska det tränas. 30 min 4 ggr i veckan. Helst skulle jag vilja träna varje dag. Men vet att jag lessnar och lägger av då. Men 4 ggr i veckan får det bli till att börja med. Vill jag träna mer är det mycket välkommet.

Ska även ta ner VHSen från övervåningen. Har en kanonvideo med Jane Fonda som jag tränat till tidigare. Funderar på att varva cyklingen med träningsvideon. På så sätt kanske man inte blir uttråkad. Får fundera på hur jag ska lägga upp träningen. Känner mig i alla fall rätt så taggad.

Bara man inte blir dunderförkyld här nu mitt i alltihopa.

Sen tänker jag utesluta läsk, godis och fikabröd i veckorna och unna mig det till helgen om jag är sugen på det. Det kommer bli riktigt svårt med godiset. Men denna gången ska det faan i mig gå.

Av Katarina - 18 januari 2009 19:41

Tjejerna vaknade innan åtta i morse. Alldeles för tidigt enligt min smak. Kom i säng sent i går. Carro och Ola var här och umgicks lite. Åt grönsaker och dip. Och givetvis blev det lite godis och chips med.

Vi tittade på körslaget. Alla blev väldigt förvånade när lag Wells åkte ut. Vi hade räknat med att Magnus lag skulle åka solklart. När vi tittat klart på programmet spelade vi rita och gissa. Jag vann. Rätt kul spel med lite svårt att begripa sig på innebörden av titlarna på vissa kategorier.


Efter dagens frukost segade vi lite framför tvn. Tjejerna sov sin lur innan lunch idag. Blir lite oredigt m sovningen när dom är sjuka. Men om dom sover innan lunch brukar dom komma i säng innan sju på kvällen istället. Det uppskattas!

Linnea sov riktigt länge idag på dan. Nästan 3 timmar. Ebba sov väl hälften ungefär.

Sambon åkte bort till Carro och Ola för att lasta in deras kakel som köptes härom dagen. Medan han var där fixade jag lunch/middag. Det blev fläskpannkaka. Även CarOla kom hit och åt. Sen åkte sambon och Ola till Jönköping en sväng. Gjorde ett försök till att scrappa lite. Hann börja på en sida till Linneas album. Vet hur jag ska ha korten och dekorationerna. Men mitt lim tog slut mitt i alltihopa. Så måste få tag på något nytt och bra inom kort. Syrafritt ska det vara. Annars kommer det stå still med scrappingen. Det vill jag inte nu när jag har kommit igång. Det enda negativa med scrapping är att det tar sån tid. Ska publicera mitt första alster inom kort.


Nu blir det till att slappa framför tvn en stund innan det är dags att gå och lägga sig.

Av Katarina - 17 januari 2009 23:59

Natten mellan torsdag och fredag hade Linnea väldigt hög feber. Så det blev till att låta henne vara hemma från dagis. Sen har hon haft feber varje dag sen dess. Otroligt snorig och även hostig IGEN. Så jäkla trist. Men det går tydligen något sånt på dagis. Fast hon fått alvedon har hon rätt hög feber. Uppåt 39 grader. Men trots att hon haft hög feber har hon ändå varit pigg och ätit och lekt ungefär som hon brukar.

Men i o med att hon varit så snorig har hon vaknat ett flertal tillfällen och varit täppt. Ibland har man till och med fått ta upp henne en stund för att hon varit så hysterisk. Så var det även idag. Båda tjejerna kom i säng skapligt. Men så vaknade Linnea efter en stund. Gav lite nässpray och sen somnade hon om. Men andra gången var hon hysterisk. Skrek så hon väckte Ebba med. Jag tog upp Linnea och sambon sövde om Ebba. Detta hände mitt uppe i slutet av körslaget eller om det var när vi hade börjat spela rita och gissa. Vid dom få tillfällen man vill ha vuxentid, så vägrar barnen sova. Visserligen händer det så sällan, att det funkar när det väl händer. Efter lite medicinering och en halv flaska med välling kunde vi lägga in henne igen och hon somnade om direkt. Hon somnade för en halvtimma sen. Alldeles för sent för en sån liten skitunge.


Nu får man hoppas på att man får lite sovmorgon i morgon.


Detta mumsiga åt vi till körslaget.

Av Katarina - 16 januari 2009 13:50

Där rullar dagarna på. Men nu börjar det hända saker. I en stor bur på ett v-rumsbord bor Optimus Prime. En mysig hans som för tillfället bor ensam eftersom hans kompis går med brudarna. I en billy bokhylla på golvet bor Pixla, Emmy och Heavens Angel. Hos dom bor även Windex tillfälligt. Nu verkar det som att Windex har lyckats para sig med Pixla. Magen har blivit större och är även hård. Tror det är två ungar minst där inne. Kan inte känna att dom rör sig. Så det är nog ett bra tag kvar innan dom vill komma ut. Är inte så haj på detta med att veta hur långt gången honan är. Men man lär sig väl med tiden.


Härom dagen var jag borta hos marsvinen och klippte klorna på dom. Otroligt snälla och tålmodiga allihopa. Skulle vilja vara hos dom mer.

Ska bort dit en sväng strax och gosa lite med dom och ge dom mat och vatten.

Av Katarina - 16 januari 2009 12:26

Idag är det två veckor sen Ebba opererades uppe i Stockholm. Det känns som det har varit två låååånga veckor. Men det är väl för att man bara har sett det negativa med gipset. Inte sitta i matstol och inte kunna sitta i vagnen bl.a Men nu har vi fått tid för att ta bort gipset och röntga henne. Den 2:a februari ska sambon och Ebba ta tåget upp till Stockholm och taxi vidare till barnsjukhuset. För att sen åka hem senare samma dag.

Hoppas bara allt ser bra ut och hon slipper gipsas om igen. Sen återstår rehab tid. Hoppas bara att vi kan få extratider i rehabbassängen så hon snabbt bygger upp sina förlorade muskler igen. Ett problem som kanske uppstår med är att hon troligtvis kommer att vara rädd för att använda benen. Känns säkert väldigt lustigt att stödja på dom när mycket av musklerna är borta och man inte stått på benen på 8 veckor. Men det är väl bara att traggla på och inte ge upp.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards