Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under september 2009

Av Katarina - 29 september 2009 23:07

Ikväll innan kvällsmaten när jag bytte blöja på Ebba, sa hon: Ebba kissnödig innan jag skulle ta på den nya blöjan. Hon fick sitta en stund på pottan medan jag bytte blöja på Linnea. När sambon kom med Ebba, hade hon kissat i pottan. Sambon sa att hon hade t.o.m ropat att hon var färdig. Undra om detta var en ren tillfällighet, eller håller hon på att bli torr?

Hur var det när era barn var på väg att bli torra på dagen? Alla erfarenheter och tips mottages gärna.


Är så stolt över min "stora" tjej.


Av Katarina - 29 september 2009 22:32

Idag har det varit en känslosam dag på något sätt. Det hela började när jag hittade Linn Marias - Himlen måste sakna en ängel. Då kom tårarna. Valde låten plus ett par andra sånger på tjejernas dop. Ville att deras dop skulle vara personligt utifrån Ebba och Linnea. Bland annat sjöng vi du vet väl om att du är världefull.

Letade vidare på youtube efter andra sånger som berör mig. Och tårarna kom gång efter gång. Men det var skönt att få gråta av sig lite. Alla har vi ju våra problem och bekymmer.


Varvade youtube med farmen på farmville på facebook. Hade en hel del att skörda och fixa med. Fick några babyelefanter av grannarna. Förstår bara inte hur det kommer sig att man ska ha elefanter på en farm. Passar inte riktigt in. Vi får väl se vad elefanterna har att erbjuda.


Efter hämtningen på dagis blev det fika på Thimons i Nässjö. Satt och tänkte medan vi fikade. Vilka stora tjejer jag har nu. Dom sitter i sina matstolar och dricker ur sina mer och äter bulle och kaka och pratar med mig, Ola och Carro. Så underbart! För en gång skull tänkte man bort allt som är bökigt med att dom bl.a inte kan gå än.

Hela tjejernas uttryck i ansiktet och deras kroppspråk. Hur dom pratar med varandra och med oss andra runt omkring dom.

Sen bar det iväg till Lindex först. Hittade inget som jag kände att varken jag eller tjejerna behövde. Linnea var otroligt grinig under hela Lindex vistelsen. Gick vidare till KappAhl. Där hittade jag två pyjamasar till tjejerna. Den ena (med komönster) har Linnea på sig nu när hon sover. Den andra jag hittade är rosa med apa på. Sen blev det raggsockar till tjejerna.

Carro hittade desto mer till Neo. Riktigt fina kläder blev det.

Handlade lite på ICA kvantum innan det bar hemåt för att laga mat.


I morgon ska jag och Ebba åka till Jönköping för medicinering. Linnea får vara på dagis. Från det att dom bryter sig eller opereras måste det gå 6 veckor innan dom får medicin igen. Det finns risk för att skelettet kalkas ur annars. Det blir 6½ vecka tills det är medicinering igen. Vill inte behöva åka med ett barn i taget. Det är tillräckligt med läkarbesök och resor som det är.


Nu hägrar snart sängen.



Av Katarina - 29 september 2009 21:42

Mina små söta busungar i sina ko pyjamasar. Efter fem små pixi sagor och gos, sover dom nu så gott.

Av Katarina - 29 september 2009 09:34

Satt och letade efter dopsidor för Carros räkning. Hennes Neo ska döpas i mitten av oktober. Hittade då en av sångerna som vi hade på tjejernas dop. Det är Linn Maria som sjunger den. Himlen måste sakna en ängel. Tårarna rinner fortfarande när jag hör den och jag ryser i hela kroppen. Att en sång kan påverka en så mycket.

På tjejernas dop hade vi en solist. Hon sjöng jättebra. I slutet av Himlen måste sakna en ängel, ändrade hon i texten och sjöng: himlen måste sakna två änglar... Då blev jag rörd till max. Så känslofyllt och underbart.


Vilken ära det är att ha fått blivit mamma till Ebba och Linnea. Dom är det bästa som har hänt mig. Tänker aldrig vika från deras sida. Tänker finnas där för dom, i glädje och i sorg.

Det var meningen att just Ebba och Linnea skulle hamna i vår familj. Så underbara barn jag har. Vilken kämparglöd dom har och dom sprider glädje runt omkring sig.

Mamma älskar er Ebba och Linnea!

 

Lyssna på Himlen saknar en ängel här.

Av Katarina - 28 september 2009 21:40

Var och skrev in mig på arbetsförmedlingen idag. Eller ska man säga arbetsförnedringen.

Tycker man mår dåligt av att bara gå in i deras lokaler. Har ju varit avanmäld nu när jag har varit hemma med Linnea. Trots att man har en jobbcoach, så var man givetvis tvungen att åka in till af och visa leg och stå och snacka en stund.


Trodde det var simpelt att skriva ut sig från af när man har fått jobb. Men nähää då! Då började hon i informationen dilla om min sgi. Fattade inte riktigt vad hon menade. Fattade det som att det fanns risk för att den kunde sänkas om jag skrev ut mig från av. Så nu måste jag ringa försäkringskassan för att kolla vad som gäller där.

Sen kunde man visst vara inskriven på af men inte få a-kassa. Men då måste jag ringa a-kassan och fråga hur det funkar. Och hur länge man kan ha a-kassan "vilande".

Tycker att ju närmare man kommer lösningen med asststenttjänsten, ju fler frågor och problem dyker det upp.

Blir totalt galen.

Av Katarina - 28 september 2009 20:56

Hade tänkt att cykla i morse, men hade faktiskt ingen lust att göra det. Hade ingen lust att göra det ikväll heller. Men sagt är sagt. Idag var det cykeldag. Så det var bara att bestiga min trotjänare. Ja, motionscykeln alltså!

1 mil blev det och nästan 190 kcal. Valde ett annat program idag. Ett riktigt jobbigt program, som kändes rejält i benen. Fick upp flåset rejält. Är glad över att jag tog tag i cyklingen idag. Att det blev av. Är faktiskt nöjd med mig själv, att jag fortfarande håller igång med cyklingen.


Duktiga jag!

Av Katarina - 28 september 2009 09:47

I dagsläget skjutsar jag barnen till och från dagis. En resa på ca 1 mil enkel resa. Vi har sen dagisstarten fått beviljat skolskjuts. Men har valt att köra dom själva, eftersom dom bara var knappt 1½ år när dom började på dagis. Nu när som snart har gått 1 år på dagis, så tänkte vi att det kunde vara läge att utnyttja möjligheten vi har.


Förut ringde en trevlig kvinna från ett taxibolag bortanför Fredriksdal. Vi pratade lite om tjejernas dagistider och vad som gällde med bilstol och så. Poängterade att det var väldigt viktigt att bilstolen satt fast ordentligt i bilen, samt att tjejernas bälte var tillräckligt åtdraget. Pratade nämligen med en annan mamma som har barn på samma avd. som Ebba och Linnea går på. Hon sa att ibland kommer hennes barn hem med taxin och bältet inte har varit tillräckligt åtdraget. Då gör bältet ingen nytta.


Nu till problemen. Tjejerna börjar kl 8. Taxin kan inte vara hos oss förän 8.20 Vilket betyder att dom missar frukosten på dagis. Valde då att köra dom in själv till en början, så får vi se sen hur det blir. Man kan ju undra hur det hade varit om jag hade haft ett jobb att åka iväg till.

Ett annat problem verkar vara när tjejerna slutar på dagis kl. 14. Det lät på henne som att skolskjutsen inte kunde hämta dom kl. 14 mån-fre. Vi får se hur dagis ställer sig till dom nya tiderna i så fall.

Nästa problem är att taxibolaget inte har några bilbarnstolar. Hon tyckte att tjejerna kunde åka i våra privata. Men då sa jag blankt nej. Vill inte hålla på att böka med att ta loss och sätta i dom i bilen igen för att taxibolaget inte kan köpa in några själva. Trodde det skulle vara smidigt att låta barnen åka taxi till dagis.


Kände mig positivt inställd i början till hela taxi grejen. Men jag vet inte längre. Det verkar vara en hel del som måste ordnas upp först, med tider och stolar. Samt att jag och tjejerna måste känna sig trygga med att dom ska åka med någon okänd. Tror det handlar mycket om kontrollbehov från min sida. Tänk om det händer något på väg till eller ifrån dagis. Händer det något när jag kör dom, är det mitt fel. Nu när någon annan ska köra dom, är det inte jag som har kontrollen.

Av Katarina - 28 september 2009 09:05

Vägningen blev som jag förutspådde. Men det var i alla fall - 0,1 kg. Det är bättre än inget. Och med tanke på att jag har ätit pizza, godis och läsk, så förstår jag att jag inte gått ner mer. Idag blir det mätning med. Kan ju vara intressant att se om det händer något på centimetrarna.

Är väldigt glad över att jag inte gått upp något i vikt sen förra veckan. Bara det är en seger. Det skulle ha känts ganska jobbigt.


Betygsättning på förra veckan får bli endast + + av 5 möjliga. Jag måste skärpa mig med läsken och koncentrera godisdagarna till endast lördag alt. fredag. Det går inte att äta torsd-sönd. Inte om man vill att det ska hända något på vågen. Cyklingen rullar på. Liksom vattenintaget. Drack nästan 1½ liter vatten varje dag. Med undantag från slutet av veckan, då jag glömde bort.


Ny vecka med nya utmaningar.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards