Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under november 2008

Av Katarina - 29 november 2008 23:44

I morgon bär det av till Ullared. Fast det heter ju egentligen Gekå´s. Fast jag tror att dom flesta säger Ullared ändå. Ja, skit sak samma.

Vi ska åka redan vid 7. För att vara nere där vid kl. 9 när dom öppnar butiken. Så det blir till att stiga upp tidigt. Men det gör man ju nästan varje morgon ändå. Men i morgon blir det extra tidigt. Svärmor kommer hit vid 6.30 Det är nämligen hon som ska ta hand om barnen större delen av dagen. Tror moster Carro dyker upp någon gång efter lunch. Hoppas det kommer att gå bra för dom i morgon och att dom ringer om det är något dom undrar över eller är osäkra på. Men hittills har det gått bra eller snarare väldigt bra när deras farmor och moster har tagit hand om dom. Duktiga är dom.

Sambon satte sig och började på sin lista här om dagen. Ett stort A4 papper som det står lite saker på utspritt. Ena sidan står det sånt som vi behöver, som inte är julklappar. Typ tandkräm och diverse. På den andra sidan står det kläder och sånt han ska köpa till sig själv och till hans barn.

Min lapp där emot är en inköpslistelapp. Ni vet ett sånt där block man har på kylskåpet med magnet bakpå. På framsidan står det vad vi ska köpa för julklappar till Linnea och Ebba. Bl.a badrockar, leksaker, pussel och bokstäver i trä att sätta på deras dörr. Har titta på sånna länge. Men tyckt att dom är lite för dyra i vanliga barnartikelbutiker. Tror dom kostar hälften så mycket på Ullared.

Tycker fortfarande det är svårt att komma på julklappar åt tjejerna. Men det löser sig nog är vi väl är där. Ska även titta på naturtrogna "plast" djur och plastfruker och förpackningar, så man kan leka lite affär. Kanske lite tidigt. Men dom kan ju ha och plocka med dom nu så här i början.

På baksidan på min lapp står det sånt jag behöver till mig själv. Lite olika kläder och även lite prylar jag ska titta efter till mitt scrapbooking projekt. På baksidan har jag även skrivit vad jag ska köpa till tjejerna som inte är julklappar. Som bl.a strumpbyxor. Hoppas bara dom har det oxå. Annars lackar jag ur. Får väl gå till Lindex annars.

Men det lär bli en spännande dag på alla sätt och vis. Dels för att tjejerna är med någon annan än mig och deras pappa. Lite oro finns långt bak i huvudet. Och dels för att jag hoppas vi ska hitta bra och fina julklappar till alla barnen och framförallt att jag ska komma i Ullareds kläder. Fattar inte hur deras leverantörer storlekssätter kläderna. Sist vi var där, provade jag en jacka i strl XXL som jag inte ens kunde få om mig. Har verkligen inte XXL annars. Visst jag är inte smal, men om man jämför storlekarna där och i "vanliga" affärer, skiljer det massor i storlek.


Nu är det sängen nästa. Får väl se om jag orkar och hinner slänga in något inlägg i morgon när vi kommit hem. Eller så uppdaterar jag på måndag.

Natti natti!!

Av Katarina - 29 november 2008 23:02

Gick upp strax innan sju. Vaknade av att Linnea hade vaknat. Tog upp henne och efter blöjbyte, blev det bus i sängen. Då hade Ebba också vaknat. Blöjbyte och sen bus i sängen för henne med. Försökte dra igång pappan på lite lek med. Men han var svårflörtad. Sjuk som han är.

När vi busat klart med katten Sudden i sängen var det dags för välling. Gick sen ner i källaren för att klä på babyskyddet sitt tyg som jag tvättat kvällen innan. Mammas särbo skulle nämligen ha vägarna förbi (spela pingismatcher) och hämta den på väg till tävlingen. En kompis ska ha barn i början på december och ville köpa vår ena. Vi skulle ha lämnat den hos dom men eftersom sambon är sjuk (mest rethosta), valde vi att stanna hemma. Det tar väl nästan 2 timmar enkel resa att åka hem till dom. Kändes rätt motigt att åka så långt. Dyrt med.

Medan jag väntade på att pingissenioren skulle titta förbi, la jag på fyllningarna mellan bottnarna på den "stora" tårtan. I det undre lagret blev det en mjölkchoklad mousse (tyvärr lite lös) och övre en egengjord jordgubbsmousse. Blev inte helt nöjd med någon av fyllningarna. Men så är det ju alltid.


Från det att sambon gått upp och matat Ebba m välling, blev han sittandes i fotöljen. Det fanns en del som jag tyckte vi borde ha gjort på förmiddagen. Som hängt upp lite adventsstjärnor och ställt ljusstakar i fönstren. Jag satte dit några stakar. Men behövde hjälp med stjärnorna eftersom det inte satt några krokar ovanför fodret. Kunde väl ha gjort det själv. Men eftersom han inte engagerade sig, orkade inte jag det heller. Så det resulterade i att stjärnorna åkte tillbaka ner i kartongen igen. Får väl ta det på månd. eller något. I morgon ska vi ju till Ullared sambon och jag. Utan barn, kan ni tänka er det?! Undra när det skedde sist. Alltså åka iväg utan barn. Visserligen var vi på begravning utan barn för ett par veckor sen. Men det är inte riktigt samma sak.


Tog istället tag i den lilla tårtan som skulle göras till samma person som skulle ha den stora. Svärmor. Medan jag fixade fyllningarna till den (marsankräm och ananas och jordgubbsgrädde) fick pappan roa tjejerna. Gick väl så där. Mammagrisar.

Sen var det lunchdags för brudarna och sen sova middag. Det gick trögt att få i Ebba sin lunch. Men det kan oxå bero på att hon fått lite rester av tårtfyllningarna innan.

Medan tjejerna sen sov lunch slängde jag ihop lite smörkräm. Blev inte alls nöjd med konsistensen. Brukar få den rätt så bra annars. Men nu kändes sen nästan som en muffinssmet. Tror smöret var lite för mjukt när jag började. Kan bara skylla på mig själv för det.

Skulle precis börja kavla ut locket till den "stora" tårtan, då jag hör att Linnea vaknat. Jippi, tänkte jag. Men hon fick åka runt lite i gåstolen. Och efter en stund kom pappan hem. Ebba vaknade kort efter Linnea.


Projektet med att kavla ut en "gummiboll" till ett tunt lock var nästan omöjligt. Men knådade massor och gjorde den lite mer smidig med matolja. Funkade rätt bra. Men tålamodskrävande. Har man dessutom två huliganer som buffar på en när bakar, blir man rätt galen. Tålamod noll. Idag i alla fall.

Skällde lite på pappan som kunde göra sig lite rolig och få tjejerna att vilja vara med honom. Dom gick till slut in i brudarnas rum och lekte lite. Men det var kortvarigt.

Fick i alla fall på locken på tårtorna. Sen var det lite garnering kvar. Hade inte så mycket att välja på. Fick bli blommor i SP med "pärlor" i mitten och på den stora tårtan skrev jag även grattis med kristyr.

Ibland undrar jag varför jag håller på med tårtbak när jag inte har tålamodet och är så petig med det. Blir aldrig nöjd.


Gjorde sen i ordning oss för att åka och gratta barnens farmor på födelsedagen. Egentligen fyller hon inte förr än i morgon. Hela 58 bast. Om vad som hände där skriver jag i ett annat inlägg.

Av Katarina - 28 november 2008 23:22

Det börjar bli rutin att brevbäraren ringer på dörren varje förmiddag med brev som inte går ner i brevlådan. Har "fyndat" på tradera. Ja, ja, det blev väl rätt mycket pengar när man räknar lite på det och tänker efter. Men det jag har köpt är 3x60 scrapbooking papper 30x30, punchisar (blommor och pepparkaksgubbar). Budade hej vilt ett tag. Men tack och lov vann jag inte så många auktioner. Men givetvis förlorar man dom som helst skulle vilja ha. T.ex något man hittat som man redan har tänkt ut hur man ska göra med det hur man vill att det ska se ut. Exempelvis när det gäller pappren och punchisar, stämplar, album och dyl.


Ska göra varsitt album till tjejerna. Men vann bara ett album som jag trodde var rosa, men som visade sig vara grått. Men det är ju faktiskt insidan man ska titta mest på. Eftersom det är plastfickor i albumet, går det ju alltid ta ut pappren och sätta dom i ett annat album med fickor i.

Ska även titta på Gekå´s på söndag om jag kan hitta något album eller annat behövligt. En skärmaskin kanske. Annars får jag åka till Claes Ohlson och investera en. Det är mycket smidigare att skära m en maskin om man jämför med sax. Men frågan är ju om sambon går med på att jag vill ha en sån onödig pryl när man lik väl kan klippa med sax. Vet hur det brukar låta.

Längtar tills jag ska få börja fixa med tjejernas album. Det bara kliar i fingrarna...

Av Katarina - 28 november 2008 12:45

Nu är det dags igen för att göra rent i burarna. Brukar göra det på helgen. Eftersom vi har väldigt stora burar till så få marsvin, räcker det med att göra rent 1 gg/v. Men det dröjer endast till våren förhoppningsvis. Då hoppas jag att det blir tillökning bland marsvinen och att allt går bra för Pixla och hennes ungar. Men än så länge är det för tidigt att säga om hon är dräktig. Idag har hon gått med hanen (Windex) i 12 dagar. Dom kommer säkerligen få gå ihop tills man börjar se att hon blivit rund om magen. För säkerhetens skull. Har helt glömt bort att vi (jag och syrran) inte har gått med i Svenska marsvinsföreningen. Tänker på det emellanåt. Men så kommer det något annat i vägen och det glöms bort. Men ska fixa det på måndag. Får väl gå till banken och betala in medlemsavgiften. Dom ville ha en massa uppgifter. Det lär ju inte gå och fixa det via nätet. Trist!

I mitten av december är det dags för dom andra honorna, Emmy och Heavens Angel att sättas ihop med samma hanne Pixla sitter med. Troligtvis kommer det att bli så att Windex och Pixla flyttas över det "golvflocken". Blir till att rengöra den "buren" först bara. Det är en spännande tid vi har framför oss. Ska fixa en hemsida med sen. Skulle tippa på att det blir efter julhelgerna den skapas.


Av Katarina - 28 november 2008 10:03

Bild 1 Linnea åker bobbycar

Bild 2 Ebba är tokig

Bild 3 Ebba busar på filten

Bild 4 Linnea myser på filten

Av Katarina - 28 november 2008 09:57

Tänkte så småningom lägga in lite favorit recept som jag vill dela med mig av. Kanske inte är så märkvärdiga saker. Men som jag brukar använda mig av med jämna mellanrum.

Av Katarina - 28 november 2008 09:31

När jag kom hem efter att lämnat tjejerna på dagis, satte jag igång med att göra två lock till tårtorna svärmor beställt till helgen. Hon fyller 58 på söndag. Den ena tårtan ska vara full strl på och den andra ska bara vara till 4 personer. Är lite villrådig för jag har inget hemma jag kan garnera med. Möjligtvis några sockerblommor från andra tårtbak. I värsta fall får jag väl köpa lite marsipan och göra ett par rosor till varje tårta. Gillar egentligen inte att jobba med marsipan. Men vad har man för val. Har dessutom lyckats slarva bort min rosbladsutstickare. Tror någon av tjejerna fick leka med den någon gång. Dumma mig att låna ut den till dom. Allt försvinner ju då. Så denna gången får det bli väldigt enkla tårtor, sparsamt dekorerade. Men sen var det ju lite kort varsel på beställningen med. Hon får ta det hon får helt enkelt.

Känner inte direkt heller för att ställa mig och göra egen sugar paste. Vi får väl se hur mycket tid jag har över till att fixa med det.

När jag gjort locken av mmf. Var det dags att börja med en av fyllningarna. Den består av mjölkchoklad som jag smält i grädde på plattan. Så nu står den för att bli kall i kylskåpet. Skulle tippa på att den är kall nog i kväll. Skulle egentligen gjort den i går kväll. Vispar man fyllningen för tidigt. Skär den sig. Har råkat ut för det tidigare. Ska göra en jordgubbsmousse när jag hämtat tjejerna på dagis. Dom andra två fyllningarna är bara marsankräm och jordgubbsgrädde (sylt+vispad grädde). Så dom gör jag ikväll.

Av Katarina - 28 november 2008 09:21

Jaha! Vad ska man skriva idag då. Vissa dagar känner man att jag inte har något att skriva om eller att jag inte har tid och ro att sitta och skriva ner något vettigt.

Men så här har i alla fall min dag sett ut hittills. Gick upp strax efter 6. Ställde mig på vågen och insåg att jag hade gått upp några kilon. Det är så typiskt. Men kan bero på att jag åt dåligt några dagar när jag kände mig väldigt hängig. Men så fort man börjar äta igen. Så stiger kiloantalet på vågen. Men sen har jag ju inte tränat något heller på ett par veckor. Men hoppas kunna börja cykla igen i nästa vecka. Med hopp om att förkylningen gått över.

Vid halv sju väckte jag Linnea. Eftersom pappan fortfarande var hemma fast ute med hundarnar, gick jag ner i källaren med Linnea så hon skulle få möjlighet att säga hej då till honom. Hon är så mysig på morgonen. Lugn och gosig. Men det tar inte lång tid för än hon är på g igen.

Bytte blöja och tog på henne body, strumpbyxor, strumpor och så en jeansklänning. Tänkte att tjejerna skulle få vara lite fredagsfina på dagis idag. Strax innan sju vaknade Ebba. Samma procedur där. Byta blöja och ta på samma typ av kläder som Linnea fått på sig tidigare.

Sen blev det gröt och smörgås för tjejerna. Ebba äter helt klart mer frukost än Linnea. Det uppskattas.

Fem över halv åtta bar det iväg till dagis. Sa hejdå i kapprummet. Givetvis började båda tjejerna gråta när fröknarna tog dom. Men väl inne i lek- och matrummet slutade dom att gråta. Så man kan väl säga att det gick rätt okej att lämna dom idag.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards