Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under november 2008

Av Katarina - 22 november 2008 11:55

* Tvätta kläder

* Vika tvätt

* Byta sängkläder i tjejernas sängar

* Dammsuga (ev sambon)

* Torka golven (ev sambon)

Av Katarina - 22 november 2008 11:42

I går eftermiddag blev det tacos med sambon. Gott! Men kunde inte äta så mycket pga att jag får ont när jag sväljer. Dagisbaciller! Men lite fick jag i mig i alla fall.

Medan vi satt och åt kom O och C hem hit. Dom hade varit i Jönköping och köpt nya guitarhero. I det paketet ingick trummor, gitarr, mick och en skiva. När O hade monterat ihop allt hade vi hunnit äta färdigt.

Tyvärr tilldelades jag micken allt för många ggr. Är skitdålig på att sjunga på engelska. Men försökte i alla fall gå in för att hålla tonen. Så nynnade mest istället. Några låtar kände man ju igen sen innan. Men kunde mest refrängerna på dom låtarna. Testade även att spela trummor, gick rätt bra. Men bäst gick det att spela bas eller gitarr. Spelar fortfarande bara på easy. Så kommer det nog vara ett tag. Vi har ju inte x-box 360 själva. Så det blir ju inte så mycket övning mellan varven.

När ingen ville sjunga mer, så togs den bort från spelet och jag blev utan instrument. Var rätt trött, så jag valde att inte vilja spela.

Gick och duscha och sen slumrade jag till i soffan en sväng  medan dom andra spelade. Inte så socialt kanske. Men man blir trött av att ta hand om två huliganer. Trots att dom varit på dagis i 4 timmar.

Hoppas det blir fler tillfällen med det nya guitar hero...

Av Katarina - 21 november 2008 13:43

Tjejerna har haft en bra dag på dagis idag. Sista inskolningsdagen. Linnea hade visat sitt rätt jag och varit kaxig som hon brukar vara. Ebba hade varit glad och pigg och inte alls så tjurig och grinig som hon var igår när dom fick medicin på Ryhov i Jönköping.

På fredagar har dagiset gemensam sångsamling med de andra avdelningarna i huset. Innan har tjejerna suttit klistrade vid mig och/eller moster Carro. Alt. någon av fröknarna. Men nu idag hade båda tjejerna gjort en utflykt till mitten av ringen där den fröken som har hand om sångsamlingen sitter. Tror fröknarna på tjejernas avdelning var rätt stolta att det hade gått så bra idag och att dom känner sig hemma på dagis. 

Av Katarina - 21 november 2008 13:28

Åkte in till AF idag för att skriva in mig medan tjejerna var på dagis. Syrran skulle ändå dit idag, så tänkte att jag lika gärna kunde göra det idag istället för måndag.

Träffade en anställd där inne som verkade allmänt besvärad. Fick logga in mig med nytt användarnamn och lösenord. Eftersom han på AF inte trodde jag fanns kvar i registren. Men där hade han fel. När jag visade honom att jag visst fanns med, sa han bara kort, kom med här då. Helt anti och det kändes som att åh nej nu måste jag jobba. Har var inte direkt glad över att jag var där och skrev in mig. Fattar inte varför dom måste ha så tråkig uppsyn på människorna som kommer in på arbetsförmedlingen. Tror inte dom vet vad som är service i den byggnaden. Nu kan det ju förvisso vara andra som är mycket trevligare än den som jag fick prata med.

Det är ju knappast mitt fel att jag måste gå till AF. Jag hade gärna haft fast anställning och sluppit vara inskriven där. Men men... Nu är det som det är. Men dom ska i alla fall få sig en känga i början av december när jag ska dit på något jäkla info möte. Vet inte hur många sånna jag har varit på.


Ska sätta mig nu i helgen och läsa igenom dom nya reglerna inom a-kassan. Funderar starkt på att gå ur både a-kassa och af när mina dagar är slut. Tycker det är så värdelöst att man bara får stämpla upp i 75 dagar. Hade förstått principen om det hade funnits jobb till alla som var arbetslösa. Men tänk dom stackarna som blivit varslade nu. Det är ju knappast dom själva som har valt det eller. Man blir straffad om och om igen. Vad är det för värld vi lever i egentligen. Gör klyftan större mellan rika och fattiga. Tror starkt på Robin Hood.

Av Katarina - 19 november 2008 12:39

På fredag är inskolningen på dagis slut. Så nu gäller det för mig att åter igen skriva i mig på arbetsförmedlingen. Latjo!! Visserligen har jag haft tur genom åren med af och den handläggare jag fått. Dessutom har jag fixat timvikariat själv och sluppit ifrån dom flesta af:s måsten. Men nu känns det lite mer motsträvigt. Arbetsmarknaden ser otroligt dyster ut och dessutom har jag inga direkta kontakter här som jag hade där jag bott förut. Men får helt enkelt ta mig i kragen och ge mig ut och söka jobb.

Det är i alla fall skönt att inskolningen på dagis har gått relativt bra. Linnea är fortfarande rätt ledsen och får sina gråtattacker när hon är på dagis. Men bra att fröknarna får trösta henne.

Så på måndag bär det av in till stan och arbetsförmedlingen. Jippie!!

Av Katarina - 19 november 2008 10:22

* Dammsuga

* Byta sängkläder i alla sängar

* Plocka i ordning och rensa

* Lägga upp urväxta kläder på vinden (tjejernas)

* Cykla 30 min på motionscykeln

Av Katarina - 19 november 2008 10:05

Äntligen har vår ansökan om vårdbidrag blivit granskad och godkänd. Satte mig ner i slutet av april och skrev ner allt extra vi gör med tjejerna. Bl.a hur vi hanterar dom när det gäller lyfta, bära, på och avklädning, badning. Alla läkarbesök vi gör och även alla merkostnader vi har som inte föräldrar till friska barn har. När jag satt och skrev ner allt på datorn blev allt så uppenbart, att tjejerna inte är som andra barn. Men trodde att det skulle bli jobbigare än det blev. Då förstod jag att jag faktiskt accepterat tjejernas handikapp och kommit en bra bit på väg i bearbetningen. Så det kändes som en stor seger även om det tog mycket av min kraft att skriva ner allt extra vi gör.

Skickade in ansökan efter mycket om och men i början av juni. Sen gick det bra länge innan jag ringde upp fk och frågade om dom har kommit någon vart med vår ansökan. Dom hade inte kommit så långt med vår ansökan. Dom skulle helt enkelt ringa upp oss när det var dags för "förhandling". Så för några veckor sen ringde en dam upp från fk och ville ställa några kompletterande frågor ang tjejerna och våra extra kostnader. Samtalet tog nog ca 1½ timma.

Fick sen här om dagen ett brev hem från fk om att vi har beviljats 3/4 vårdbidrag för tjejerna. Blev överlycklig att det blev så stort. För hon jag pratade med i telefonen sa att det max skulle bli 1/2 bidrag.

Så nu den 24:e nov kommer först det retroaktiva från juni då ansökan kom in och sen blir det måntliga utbetalningar runt den 18:e varje månad.

Känns otroligt skönt att få lön för mödan för allt extra jobb man gör och vår ekonomi kommer att bli stabil igen.

Mitt upp i allt slit känns det ändå väldigt positivt.

Av Katarina - 16 november 2008 17:03

I lördags var jag på en kombinerad hundträff/scrapbooking kväll. Vi var 7 brudar i alla möjliga åldrar. Först gick vi en sväng med hundarna i skogen och gjorde även ett uppletande. Det gick inte så bra för Akilles. Oliver gick det mycket bättre för.

När vi kom tillbaka till stugan vi skulle tillbringa några timmar i. Vet inte riktigt hur många kvadratmeter stugan var på. Men det var ett långbord i rummet där vi var. Plus bord på vardera sida med material på och böcker. Vi långbordet satt vi alltihopa och dessutom var det 5 hanhundar med i rummet som man skulle försöka hålla isär och att dom skulle få sitt eget space, där dom kunde vila efter promenaden. Hundarna höll sams och dom flesta låg mest och sov. För övrigt var alla utom en kopplad. Den som var okopplad höll sig i närheten av sin matte och gick inte fram till dom andra hundarna. Vilket var bra.


När hon som höll i scrapingen hade gått igenom grunderna och berättat vad det mesta hette och vad man använder det till. Var det fika. Smörgås och saft. Det fanns även toscakaka och en skål med godis.

Hade med mig mina album som jag börjat på till Ebba och Linnea. Det tog en stund innan jag kom igång med vad jag ville ha på sidorna jag skulle göra. Man tänker att det här kan ju inte ta så lång tid att göra några sidor. Men man ska tänka ut hur man vill ha det, välja ut saker man vill ha med, stämpla figurer på papper, klippa taggiga sidor på pappers remsor man vill ha med. Klistra dit band m.m Det tar lång tid. Men kul var det och man blev trött av allt tänkande.

Så nu har jag bestämt mig för att börja om från början med tjejernas album, så jag kan scrappa på riktigt. Kände att det inte var lätt att komma på hur jag skulle ha det eftersom korten redan satt där.

Har lagt några bud på scrapping papper och figruer på tradera. Men det dröjer några dagar innan auktionerna är slut. Så håll tummarna att det inte summorna går upp så högt och att jag vinner dom. Tänkte även kolla om dom har lite scrappingsaker på Gekå´s när vi ska åka dit om några veckor.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards