Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under mars 2009

Av Katarina - 31 mars 2009 18:03

Lämnade tjejerna på dagis vid åtta. Sen bar det hem för att käka lite frukost och kolla igenom mailen och lite andra sidor på nätet.

Oliver signalerade att han hemskt gärna ville gå ut. Förhalade det lite eftersom jag inte var riktigt klar.

Oliver blev exalterad som vanligt. Studsade upp och ner och gnällde (läs skälla) som en tok. Har lärt mig att behålla lugnet och inte gapa och skälla på honom. Det gör liksom inte saker och ting bättre. Istället behåller jag lugnet och säger åt honom vänligen men bestämt att sitta still och vänta på att få kopplet ikopplat i halsbandet. Det brukar funka rätt så bra.

Akilles är lite lugnare, men sitter inte riktigt så still som jag skulle vilja. Men ganska godkänt ändå.

Nu mer får dom alltid sitta och vänta på ett varsegod innan dom rusar ut genom dörren. Skulle vilja få dom att gå sakta ner för trappan och inte rusa med mig efter sig. Visserligen är jag rätt stark, men hatar verkligen när hundarna är ute och går med mig.


Så väl ute på promenaden. Det är alltid lite drag och slit den första halvan av promenaden. Blir så galen på dom. Men har ju inte alltid varit konsekvent när det gäller hundarna. Så nu får jag detta som straff. Man kan inte gå omkring och kräva att hundarna går fint vid sidan om man inte hela tiden är på och korrigerar dom när dom gör fel och är konsekvent.

Jag kan tolerera att kopplet är en aningens sträckt. Men jag ska inte behöva ha utstäckt arm och följa med efter hunden. Det ska snarare vara tvärt om. Det bästa vore ju om man tog en hund i taget och gick promenad med. Men jag har aldrig orken för det. Men vet och känner ofta att jag borde. Får väl ta tag i det, och engagera mig att få bättre pli på hundarna när vi är ute och går. Har alla möjligheter nu när jag är hemma och tjejerna på dagis om dagarna. Vet faktiskt inte varför jag inte tar tag i det.


Halvvägs på promenaden stannade jag till vid svärfars garage, där även älsklingen höll till idag. Slängde in hundarna i deras hundgård och stannade kvar på en fika. Hemvägen gick mycket lättare. Båda hundarna gick mycket bättre i kopplet. Körde även kort koppel och gående vid sidan med korrigering en liten sträcka hem. Det gick faktiskt rätt bra.

Akilles vill alltid "bära" sitt koppel när vi kommer till ett visst hus när vi är på hemväg. Uppmuntrar honom gärna. Men det får inte bli någon dragkamp. Den allra sista biten får han bära kopplet alldeles själv. Litar mer på honom att han inte sticker iväg eller ut på vägen. Oliver gick mycket lös förr. Men nu har han helt enkelt slutat att lyssna, så han får ofta gå kopplad hela vägen.

I morgon är det en ny dag med mer promenad och träning. 


Av Katarina - 26 mars 2009 22:21

Ikväll när vi var hos syrran och Ola, fastnade troligtvis Linnea i deras skoställ på något sätt. Jag bytte blöja på Ebba och Carro fixade lite i köket.

Kom in i vardagsrummet, där ligger Linnea på mage alldeles tyst. Inte för än jag lyfter upp henne, börjar hon skrika/gråta.

Vi beslutar att åka hemåt. Väl hemma tittar och känner vi på armen. Hon har ett märke på överarmen och allt känns som att det ligger som det ska.

Sambon håller i armen och jag lindar om vadd (som vi har fått av ortopeden i Stockholm). Lindar ca 8 lager. Hon fick även supp Alvedon innan omlindningen. Någon timma senare får hon även Ipren. När allt har lugnat sig är det kvällsmatsdags. Linnea äter med god aptit. Verkar inte ha speciellt ont. Sen är det läggdags. Läggningen går bra och Linnea somnar nästan direkt och sover bra nästan hela natten. Vaknade till vi ett tillfälle. Men kan somna om rätt fort.


Vet inte riktigt hur man ska tolka skadan. I mina ögon lutar det åt att det är en rejäl spricka. Tror inte den är helt av, för då tror jag att hon hade varit mer ledsen och det hade krävts mer smärtlindrig alt. starkare.

Det läskigaste är att jag tror jag håller på att vänja mej vid att sånna här saker händer här hos oss. En del av vardagen.

Av Katarina - 22 mars 2009 12:45

Så här kan det se ut när barnen leker - med lite hjälp till en början.


Av Katarina - 20 mars 2009 23:48

Känner att jag borde gå in och uppdatera min och Carros hemsida. Det har ju hänt en del sen sist jag la in info där. Men man har konstigt nog inte tid och ork för allt man skulle egentligen vilja göra. Så det får bli nästa veckas projekt.

http://www.sjoafall.webs.com/

Av Katarina - 20 mars 2009 23:24

Åkte bort till Carro och Ola vid elva tiden på förmiddagen. Först fick dom stora grisarna grönsaker och sen fick "lillan" lite baby semp. Hon får det några gånger om dagen för att vi vill att hon inte ska tappa för mycket i vikt eftersom hon är rätt mycket mindre än sina syskon. Lite stödmatning skulle man kunna säga.

Efter en stund fick jag även med Carro på noterna med sysslorna i marsvinsrummet. Väckte henne nämligen när jag kom vid elva. Medan hon fixade lite med sitt, städade jag undan allt farligt i rummet. Sopade en del, flyttade hannarnas burar lite, så placeringen är bättre på dom i rummet. Blev riktigt bra direkt. Hämta in två lågenergilampor till plafonden i taket. Det gjorde susen för belysningen i rummet. Klart trevligare.


Medan Carro badade Optimus Prime i handfatet i badrummet, rengjorde jag hans bur med diskmedel och vatten. Fyllde på med nytt strö och hö.

När Optimus var helt torkad, passade jag på att klippa hans klor när syrran ändå hade honom uppe. Tycker det är så svårt att klippa klor som är svarta. Det kanske finns någon där ute som har några tips för att INTE lyckas klippa i pulpan? Brukar klara det rätt bra. Har väl hänt någon enstaka gång bara.


Eftersom klockan hunnit bli rätt mycket (nästan dags att hämta på dagis) och Carro börjat få ont i kroppen nöjde vi oss med att bara bada Optimus idag. Annars hade vi tänkt ta Windex också. Men han och Jalapeno fick en nytvättad bur med nytt innehåll i så länge. Får väl ta en omgång på Windex, Emmy, Angel och Pixla nästa vecka. Tänkte även försöka mig på att börja trimma dom med. Är lite osäker på hur jag ska göra bara. Någon som kan ge mig tips om hur man bäst trimmar ett rexmarsvin?


Förhoppningsvis kan vi kanske börja behandla marsvinen mot skabben i morgon med. Det beror lite på om O känner sig pigg och om Carro får hämta ut det receptet som står i mitt namn.

Annars får vi helt enkelt ta det på måndag.

Av Katarina - 20 mars 2009 23:09

Älskar er så otroligt mycket Ebba och Linnea. Är så otroligt glad för att just jag fick bli er mamma. Trots motgångar och deppigheter, så är ni det bästa som har hänt mig.

Tack än en gång för att ni finns i mitt liv. Utan er vore jag ingen...

Älskar er mina små trollungar!


Av Katarina - 20 mars 2009 10:37

Har varit i kontakt med en annan veterinär idag som sa direkt att våra marsvin har fått skabb. Alltså kan vi utesluta ringorm eftersom dels vi själva inte har fått det och dels liknar det inte fullt ut hur ringorm ser ut.

Så nu slipper vi totalsanera rummet utan kör bara en grundlig städning istället. Allt blev så mycket enklare nu när det var skabb istället.

Kan även meddela att det inte smittar till människor.

Veterinären ska fixa recept till i em för behandling till djuren. Smidigt enkelt och glada nyheter förgyller min fredag.

Av Katarina - 20 mars 2009 10:22

Idag ska jag och syrran ta en storstädning i marsvinsrummet. Det har blivit rätt dammigt där inne och det är allmänt oordning där inne. Ska flytta bort ett stort bord, dataskärm och en kartong. Ska även byta ut en uplight lampa mot en taklampa med lågenergi lampa i. Uplight lampan alstrar så mycket värme. Det är ingen höjdare med tanke på att rummet är rätt litet och marsvinen ska ha det svalt.

Vill gärna kunna ha marsvinen ute på golvet ibland med. Vilket vi inte kan nu eftersom det är en massa farliga saker på golvet som sladdar. Hoppas det blir riktigt fint och trevligt i rummet efter dagens städning.


Syrran (Carro) har fått i uppdrag att bada marsvinen medan jag städar och skurar ur burarna grundligt. Hoppas att vi sen kan hjälpas åt med kloklippning på dom sista marsvinen. Vi ligger lite efter med det.


Det har även blivit tillökning i marsvinsrummet. Den 15:e födde Heavens Angel två bebisar. En var dödfödd. Troligvis är den levande en hona. Först trodde vi att det var en hane. Han fick namnet Popcorn, för han gjorde en massa popcorn hopp och härjade runt i buren. Frågan är nu om en hona kan heta popcorn. Vad tycker ni?


Den 17:e födde Emmy fyra små guldklimpar. Troligtvis 3 honor och 1 hane. Vill döpa dom till "ätbara" namn. Alltså namn som popcorn, wasabi, jalapeno, PiriPiri (de andra ungarna heter så). Alla i kullen ska få namn inom samma kategori. Så nu behöver vi hjälp med att komma på passande namn till dom.

Kom gärna med förslag.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards