Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under februari 2010

Av Katarina - 10 februari 2010 10:05

Har inte orkat blogga på ett par dagar. Förkylningen som tjejerna hade för några dagar sen, har även drabbat mig. Men det är bara att vakna på morgonen och se glad ut.

Men vår vecka har sett ut så här hittills:


Måndag: Dagis för tjejerna. Slappardag för mig. Fixade och donade lite här hemma förvisso.Vilodag från cyklingen i och med halsont. Nystart med dieten utifrån resultaten från scanningen i tisdags.


Tisdag: Dagis för tjejerna. Cykling för mig. 26,36 min, 173 kcal, 1 mil. Kändes bra att cykla. Men tar det nog lugnt denna veckan. Vill inte bli mer sjuk än nödvändigt.

Bad i rehabbassängen på kvällen för tjejerna, mig och sambon. Vilka vattendjur dom har blivit. Linnea härjade på för fullt. Ebba var lite lugnare. Men lekte och sprattlade på bra hon med. Ebba flöt på egen hand med hjälp av armringarna. Första gången ingen av oss föräldrar släppt henne helt.


Onsdag: Dagis för tjejerna. Vilodag från cykeln. Ska dammsuga, ta hand om disken, och tvätta lite idag. Sotaren kommer någon gång mellan 10 och 14. Alltid lika skoj att sitta hemma och vänta på att han/hon ska komma. Kan man inte få en mer specifik tid.


Torsdag: Dagis för Linnea och delvis dagis för Ebba. Ebba bet av ena sin framtand i överkäken igår. Så vid 11 ska hon och jag åka och fixa till det i Jönköping. Så tanken är att jag ska hämta henne 10.15 och sen lämna tillbaka henne till dagis efter tandläkarbesöket. Hon borde vara tillbaka strax efter lunch. Sen blir det nog fika hos U innan jag ska hämta tjejerna igen.

Av Katarina - 8 februari 2010 09:56

I går kväll fick jag ont i halsen. Så typiskt bara för att jag tänkte börja om från början med  viktnedgången, dieten och träningen. Vilket nu betyder att jag inte kan träna idag. Det är ett stort nederlag. Jag hoppas att halsen piggar på sig snart. Redan i eftermiddag helst. Men det kan man väl inte hoppas på.

Så idag blir det vilodag. Tänkte ta en lugn promenad med hundarna sen. Så jag får röra på mig något trots lite halsont.




Av Katarina - 6 februari 2010 13:03

Igår var jag och scannade mig hos en släkting till sambon. Det blev nästan som ett slag i ansiktet. Trodde att träningen och dieten hade verkligen gjort nytta. Men inte då. Vad som kunde konstateras var att jag fått i mig på tok för lite protein. Vilket resulterat i att jag bränt muskler istället för fett. Visserligen hade 1 kg fett försvunnit. Men ca 3 kg muskler var också borta. Min viloförbränning hade minskat sen jag scannade mig sist. Kändes verkligen inte kul alls. En hel månad är borta. En månad som jag själv tyckt gått riktigt bra. Men det är ju fettet jag vill få bort. Inte musklerna. 

Så nu med lite justeringar i intaget av protein och ändring i matschemat. Ska det förhoppningsvis gå blir bättre. Och betydligt bättre resultat. Det är vad jag väljer att tro på i alla fall.


Innan har jag gått upp halv sju på morgonen, kört barnen till dagis halv åtta. Sen tränat när jag kommit hem. Och efter det. Kunde inte tro att min kropp gått över till att ta av musklerna eftersom jag inte ätit något för än nio på morgonen. Så skillnaden för mig är nu att jag ska ta en shake direkt när jag går upp. Sen göra samma saker jag gör annars. Sen när jag tränat, ska jag ta en juiceblandad shake. Då jag egentligen brukar ta mitt första mål annars. En annan skillnad är även att öka det personliga proteinet vid varje shake.


Tar det lite lugnt i helgen och riktar in mig på en nystart på måndag. Det är lite lättare när man har sina vanliga rutiner. Tjejerna på dagis och sambon jobbar. Mattiderna är den samma och allt löper på.


Är positivt förbannad och taggat för att lyckas.

Av Katarina - 5 februari 2010 10:34

Idag var det riktigt motit att sätta sig på cykeln. Dels var jag väldigt hungrig. Och dels har Linnea sovit jämte mig hela natten. Man sover inte bra då. Trångt och varm. Men jag trotsade tanken och körde igång en ny film (the Holiday) och valde fat burn programmet för hundrade gången i ordningen.


Dagens resultat: 30 min, 211 kcal och 12,4 km.


I eftermiddag ska jag hem till sambons syssling och scanna mig på en våg. Dels får man reda på hur mycket muskelmassa och fett man har i kroppen. Hoppas att K kan komma åt mina gamla värden. Har gått ner några kilon nu och har cyklat en hel del, sen dess.


Idag var det vägning här hemma också på min egna våg. 90,9 visade. Känns otroligt bra att jag fortfarande sakta men säkert går ner i vikt.


Viktnedgången vecka för vecka hittills sen 1:a januari:


v. 53   95,5 kg

v. 02   92,9 kg  -2,6 kg

v. 03   92,4 kg  -0,5 kg

v. 04   91,6 kg  -0,8 kg

v. 05   90,9 kg  -0,7 kg


Totalt: - 4,6 kg


Av Katarina - 4 februari 2010 09:48

Hade vilodag igår. Kändes kanske välbehövligt. Var inte alls i form mentalt. Men jag kanske skulle ha cyklat igår, när jag kände mig nere och orolig.

Har så mycket att tänka på just nu. Samtal jag måste ta tag i. Samtal jag absolut inte har lust att ringa. Men måste är måste.


Som vanligt efter hemkomsten från dagis, var det dags att cykla. Hade ca 30 min kvar av filmen Juno som jag börjat titta på medan jag cyklar. Så valde 30 min cykling idag istället för 1 mil. Så dagens resultat blev: 30 min, 12,6 km och 213 kcal brända. Nu hoppas jag att det bränns mer kcal än 213 som cykeln visar. Tänkte mest eftersom jag cyklar innan frukost.


Har aldrig varit en träningsmänniska. Promenader med hundarna max, provat nautilus när jag var yngre. Funkade inte jättebra. Blev aldrig av att jag kom iväg dit. Någon gång ibland bara. Började motionscykla när vi bodde i Mjölby. Men det var definitivt inte så regelbundet som jag cyklar nu. Cyklingen har blivit en del av vardagen. Det är nog så man får tänka om man ska lyckas fortsätta att hålla igång.


Det var inte så kul när man var gravid och vägde in sig på 86 kg. Vid förlossningen vägde jag 112 kg. Riktigt skoj. Började bli lite rädd när jag passerade 100 strecket på vågen. Men så låg det ju två underbara barn i magen också. När allt hade lugnat ner sig vägde jag 96 kg. Mådde inte så bra psykiskt då. Så jag satt mest hemma. Hade alla möjligheter att gå ut och gå varje dag med hundarna och barnvagnen. Men jag orkade inte. Satt bara hemma. Det är verkligen något som jag ångrar idag. Men huvudsaken är att jag tar tag i det nu istället. Bättre sent än aldrig.

Har pendlat mellan 96 och 93 kg tills jag tog tag i problemet efter nyår. Inte kul att känna sig pluffsig och hela tiden tycka att kläderna sitter fult. Och att hela tiden försöka dölja valkarna på magen. Jag ser dom. Men andra kanske inte tänker på dom som jag.

Har redan märkt att ansiktet blivit smalare. Liksom fingrarna. Ringen kan jag nästan skaka av. Saknar verkligen inte dubbelhakan som i stort sett är borta. Kanske att brösten har miskat något med.

Verkar lite som att vikten försvinner uppifrån och ner på kroppen. Varför kan det inte börja på magen istället? Det är ju säkert där dom flesta vill att det ska försvinna först. Har tänkt att lägga till situps några dagar i veckan också. Men glömmer bort. Situps i tanken behöver bli verklighet och en del av vardagen.


Cykla lungt!

Av Katarina - 2 februari 2010 10:31

När jag lämnat barnen på dagis och kommit hem, var jag inte alls sugen på att sätta mig på cykeln. Men kände att jag var tvungen. När jag väl börjat cykla, kändes det rätt okej. Fortsatte att titta på filmen Juno, som jag började att titta på igår.


Dagens resultat: 1 mil, 174 kcal på blankt 25 min.


Har även hittat ett bra alternativ till lördagsgodiset. Herbalife´s proteinsnacks. Kör lite herbalife shakes emellanåt. Oftast till lunch innan jag hämtar tjejerna på dagis. Ska scanna mig på deras våg i slutet på veckan och köpa med mig lite produkter hem.

Av Katarina - 2 februari 2010 10:25

Svar till Matilda:

Ebba och Linnea har OI typ 3. Har din bror typ 2 då? Tycker att ordningen på typerna gör en förvirrad. Typ 1 = lättast, Typ 4 = näst lättast, Typ 3 = svår (Ebba & Linneas), Typ 2 = mycket svår.

Höll på att bli tokig i början innan man fick kläm på vad som var vad.

Ebba och Linnea blev 2½ på julafton.



Av Katarina - 1 februari 2010 10:56

Har valt att byta dag för vägning. Har vägt mig på måndagar innan. Men har upptäckt att väga sig på måndagar är ingen hit. Har man syndat lite på helgen, syns det så väl på vågen. Så i fredags när jag vägde mig blev jag totalt överraskad. Vågen visade på 91,6 kg. Alltså -4,9 kg sen 1:a januari.

Det svåra är att hålla igen på helgen. Inte själva cyklingen i sig är jobbig, utan just att inte synda för mycket på helgen. Måste försöka komma på något bra sätt att minska på sockerintaget på helgen. Det förstör allt.


Förra veckans cykling: månd 1,9 mil, tisd 1 mil, torsd 1 mil, fred 1 mil, lörd 1 mil. Allt som allt 5,9 mil.


Idag har jag cyklat 1,5 mil på 36 min och 10 sek. 249 kcal brända.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards