Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under oktober 2009

Av Katarina - 30 oktober 2009 14:40

 


Vilken fin kombination.

Av Katarina - 30 oktober 2009 10:50

          

Måla händer på altandörren var skoj. Linnea ville gärna göra några. Men Ebba ville inte får färg på handen, för en gång skull. Det var svårt att få färgen lagom tjock, så den inte skulle rinna iväg på fönstret.

Av Katarina - 30 oktober 2009 10:13

Tror jag skiter i att återuppta min arbetslöshet hos arbetsförnedringen. I dagsläget har jag ju en tjänst som är på 36 timmar i veckan och sträcker sig ända fram till 31/8 nästa år. Visst kanske min SGI på försäkringskassan sjunker lite. Men det skiter jag i just nu. Är det så att tjejerna bryter sig, blir det ju fler timmar i veckan för mig. Och SGI´n inte sjunker så mycket. Ska bli ett sant nöje att slippa dessa marodörer och slavdrivare.


När jag skulle skriva in mig efter mammaledigheten, träffade jag på den mest negativa och arbetströtte arbetsförnedrare. Jag skulle logga in mig på en dator hos dom. Och sen säga till om jag fanns kvar sen förra gången jag var inskriven. Eftersom alla mina uppgifter fanns kvar, sa jag till mr trött att jag hade loggat in. Då sa han med väldigt uttråkad röst: Jamen, kom med här då. Jag skulle alltså lägga upp en aktuell handlingsplan.

Tycker att det borde vara väldigt viktigt att dom på arbetsförmedlingen är rätt man på rätt plats. Annars kan det ju kvitta. Annars kostar dom ju bara pengar för samhället. Dessutom känns det lagom förnedrande att bara gå in genom dörrarna. Sen att ma träffar en nisse som knappt vill engagera sig i en. Man har ju för faan inte valt själv att gå arbetslös. Så vida man inte har valt att säga upp sig själv förvisso. Just nu är ju förutsättningarna för att få ett heltidsjobb inte så stora. Särskillt inte om man inte har så många kontakter. Då kan det kännas rent hopplöst.

Jag har haft turen nu att få en anställning tack vare mina barn. Men för alla andra där ute, känns det nog riktigt jobbigt att vilja ha jobb, men inte många finns.

Det som är negativt är att det som gäller är att inte jobba alls, eller ha ett heltidsjobb. För dom där 75 uppstämplingsdagarna tar snart slut. Under hela min gymnasietid och fram till för ca 5 år sen har jag jobbat som timvikarie. Det var innan jag fick min första fasta tjänst. Hade dessa regler funnits då. Hade jag varit stekt inom arbetslivet. Det var många i min närhet som jobbade på timmar då. Men med denna regeringen så ska det bara existera heltidsjobb. Punkt.

Av Katarina - 29 oktober 2009 15:45

Gjorde denna moussen första gången till Neo´s dop. Det blev riktigt god och gästerna på dopet tyckte om den med.


Så här kommer receptet på limemoussen:

4 dl vispgrädde

2 dl creme fraiche

2 dl matlagnings yoghurt

1½ dl socker

2 tsk rivet limeskal

1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter

4 gelantinblad *

 

Vispa grädden lätt. Vispa creme fraiche, matlagnings youhurt och socker på låg hastighet med elvisp,

tills allt socker löst sig.

 

Blötlägg 4 gelantinblad * i kallt vatten 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften i en kastrull. Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen och vänd sedan ner grädden och skalet.

 

Ställ sedan in moussen i kylskåpet ca 10-15 min. Eller tills den har stelnat till sig lite.

 

* När jag gjorde moussen till Neo´s tårta tog jag 7 blad gelantin. Då blev den som fromage. Så vill man ha moussen som fromage istället, så är det bara att använda sig av fler gelantinblad.

 

 

 



Av Katarina - 28 oktober 2009 15:19

Fick ett brev hem idag från arbetsförnedringen om att jag har blivit avanmäld från a-kassan och af. Anledningen är att jag inte hört av mig till dom enl aktivitet i handlingsplan som det så fint heter.

Saken är den att jag visst har hört av mig. Dagen innan utsatt datum. Brukar inte slarva med sånt. Ringde till kundtjänst för att uppdatera dom om hur dagsläget är just nu. En uppföljning som det så fint heter. Nu är det så att det inte finns några anteckningar om att jag har ringt. Fick frågan idag i telefonen om vem det var jag pratade med. Det kommer väl inte jag ihåg heller. Kommer inte ens ihåg vad hon hette som jag pratade med i telefon på af för en stund sen. Ringde även upp min handläggaren som skickade ut detta brevet till mig. Inte anträffbar förstås. Vad annars. Så bussigt av dom att inte notera det jag säger och sen avanmäla mig. Trots att jag inte gjort något fel. Det jag minns från samtalet med kundtjänst för uppföljning var att hon sa att jag inte behövde gå ner till af eftersom jag gjort en uppföljning med henne i luren. Hon var ju kundtjänst. Jävla skit förnedring.

Av Katarina - 28 oktober 2009 12:41

Upptäckte nyss att det var inställt fel tid och datum i digitalkameran. Undra hur länge det har varit så?

Och undra om det går att ändra på, på korten så här i efterhand i datorn?

Är det någon som vet?

Av Katarina - 28 oktober 2009 11:24

  

Ebba & Linnea vill känna på kärnorna och köttet. 

              

Jag skär ur för ögon.             Resultatet.    

 

     

Av Katarina - 28 oktober 2009 09:57

  • Att Oliver "bara" hade borrelia. Helt klart lättad.
  • Att Ebba och Linnea utvecklas så otroligt snabbt. Det är så mysigt att sitta och titta på dom när dom leker och pratar.
  • Att LSS finns. Känns så bra att äntligen få en kompensation för allt extra man gör med tjejerna. Läkarbesök, operationer, rehabtid och allt hemma.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards