Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under januari 2010

Av Katarina - 28 januari 2010 10:42

Trots att jag känner att självförtroendet sviktar rejält och tron på att kunna gå ner till min målvikt till sommaren, kämpar jag på med att låta bli att äta godis och läsk i veckan. Och försöka cykla 4 gånger i veckan.

Det är svårt att känna att man lyckas. Tror den stora boven i dramat är maten. Rätt mängd och rätt fördelat på tallriken. Funderar starkt på att gå med i viktväktarna för att få lite hjälp med maten. Har varit med i viktväktarna förut och då fick det bra.


I tisdags cyklade jag 13 km, brände 218 kcal på tiden 31min och 10 sekunder.

I går hade jag egentligen en vilodag. Men körde lite CT när jag ändå väntade på tvättmaskinen. Blev väl max 10 min sammanlagt.

Idag efter jag lämnat barnen på dagis cyklade jag 10 km, 174 kcal på 24 min o 10 sek.


Måste fortfarande tro att jag kommer att klara denna viktnedgång nu när jag har kämpat på sen 1:a januari. Jag kan ju inte ge upp nu. Jag har ju faktiskt gått ner några kilon i vikt. Men måste se till så jag äter rätt och rätt mängd.


Behöver alla tips jag kan få. Vill verkligen klara av detta.

Av Katarina - 25 januari 2010 13:20

På vågen stod det 93,1 kg. Alltså har jag gått upp 0,7 kg. Visserligen förstår jag varför. Cyklat 3 gånger och sen frossat goda saker hela helgen. Smörgåstårta, tårtor, bullar och kakor. Är glad att jag inte gick upp mer än jag gjorde.


Denna veckan blir det hårdträning på schemat. Samt undvika godsaker. Känner redan godissug. Men ska försöka avstå så länge jag kan.


Idag har jag cyklat nästan 2 mil (19,4 km) och 329 kcal. Och 45 min tog det. Försökte hålla pulsen inom 120-140. Litar inte riktigt på pulsmätaren på cykeln. Ska få låna en pulsmätare av mammas särbo. Snällt! Vill ha pulsmätaren för att jag ska försöka förbränna fett maximalt i samband med träningen.


Måste försöka ändra lite mer på kosten. Och plussa på med en massa grönsaker. Tycker det är jättesvårt att komma ihåg det gröna på tallriken.


Nu är det lunch och sen hämta barnen på dagis.





Av Katarina - 20 januari 2010 09:38

Igår när jag kom till dagis för att hämta tjejerna, satt tjejerna och lekte med dockhuset. Gick och satte mig hos dom. Vid dockhuset fanns det ett lågt bord. Max 20 cm högt.

Helt plötsligt ställer sig Ebba upp på båda fötterna. Visserligen stödde hon sig väldigt mycket med magen på bordet. Men just momentet. Hon har inte direkt visat något intresse av att stå på fötterna innan. Hon har max satt ner en fot i golvet och stått på knä med det andra benet. Jag hoppas att hon fortsätter träna vid bordet på dagis lite varje dag. Ebba har alltid varit den som har haft svagast muskler. Tror att det blev så när hon bröt sig för lite mer än 1½ år sen och var först vadderad några veckor. Sen ny operation en månad efter första op. Totalgipsad i 4 veckor. Sen tog det ytterligare nästan en månad innan hon rörde sig obehindrad. Stel så det hette duga.

Men nu hoppas jag för Ebbas skull att hon får träna upp sina muskler och i och med det belasta sitt skelett så det blir ordentligt starkt.


Kämpa på Ebba liten!

Av Katarina - 19 januari 2010 10:09

Flingungen: Det är nog ljuset som gör att det ser lite gulare ut.


Jonna: Ingegerd köpte bakmaskinen på loppis. Tror hon gav ett par hundra för den. I morse körde jag igång ett rågbröd. Det blev klart nu vid 10. Det tar 3 timmar att få brödet klart. Men man behöver å andra sidan bara hälla i grejerna och sen sköter det sig själv. Kolla på blocket eller gå på loppis och kolla om du kan hitta någon.

Av Katarina - 19 januari 2010 09:19

Det är så skönt att få cyklingen gjord på morgonen. Gör det direkt när jag kommit hem från lämningen av tjejerna, halv nio.

Det är lite jobbigare eftersom man inte har någon mat i magen. Men det uppvägs helt klart av att det bränns mer kalorier innan frukost. Dessutom har jag kvällen fri för annat. Sen slipper man ha cyklingen hängandes över sig hela dagen.


Dagens resultat: 1 mil, 174 kcal och 24,58 minuter.


Jag är verkligen focuserad på att gå ner i vikt nu. Dessutom blir man såååå taggad av att man märker resultat. På snart tre veckor har jag tappat lite mer än 3 kg. Det är alltså strax över 1kg i veckan. Och det är riktigt bra.

Av Katarina - 18 januari 2010 21:09

Nu är det första brödet färdigt som jag har bakat med hjälp av bakmaskinen. Det tog 3 timmar. Ganska lång tid. Men å andra sidan behövde jag bara hälla i ingredienserna i bunken och sen kunde jag umgås med tjejerna istället för att stå i köket.

Brödet smakade gudomligt. Det sorten ska jag göra flera gånger.


Yogurtbröd

1,5 tsk torrjäst
2 dl lantbrödsmjöl, 4 sädeslag
1 dl grovt rågmjöl
4 dl vetemjöl
1 msk socker
1,5 tsk salt
1 tsk brödkryddor
1 msk smör
2,5 dl mjölk
1 dl yogurt

Program Normal


Hällde i vätskan först (mjölk och yoghurt) sen tog jag torrvarorna och sist strödde jag över torrjästen.


    


Av Katarina - 18 januari 2010 17:09

Igår när vi när var hos svärmor och fikade, fick jag låna hem hennes bakmaskin som dom hade köpt begagnat. Nu har jag letat upp några recept som jag ska testa. Just nu testar jag yoghurtbrödet. Än så länge kan jag inte bedömma om det är bättre att baka i bakmaskin. Än så länge känns det smidigare. Bara lägga i allt och sen låta maskinen sköta resten. Kanon när man har små barn hemma.

Tänkte återkomma ikväll när jag har smakat om brödet är gott. Kanske slänga in en bild. Det var länge sen nu.

Av Katarina - 18 januari 2010 12:05

Måndag = vägning för mig. Vågen visade på 92,4. Alltså -0,5 kg. Hade väl inte förväntat mig mer. Cyklade några dagar förra veckan. Men å andra sidan åt vi pizza i fredags och lite andra onyttigheter.


Cyklade i lördags innan Carro m fam. kom och åt tacos med oss.

1 mil, 174 kcal, 24,03 min


Denna vecka har jag tänkt att cykla minst 4 ggr. Efter att jag lämnat tjejerna på dagis, gick jag upp direkt och körde igång sex and the city filmen och cyklade min mil på 23,52 min och brände 174 kcal.


Måste även skärpa mig när det gäller intaget av läsk som jag har syndat med i helgen. Råkade även falla för godis mitt i veckan.

Måndagar känns bra för mig. Börja om från början och förbättra förra veckans misstag när det gäller viktnedgången.


Nu har jag bara 2,4 kg kvar till mitt första delmål = ett par nya plagg i min garderob.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards