Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under november 2009

Av Katarina - 27 november 2009 10:20

Fick lite energi någonstans ifrån. Satte igång och putsade vardagrums fönstren. Vi har endast fyra stycken i det rummet. Strök dom nya gardinerna vi köpte på Ullared nu när vi var där. Och hängde upp dom. Inte världens roligaste med det blev riktigt fint när det blev klart.

 

Efter att jag hämtat tjejerna på dagis fick dom dega lite. Då passade jag på att putsa köksfönstret med och hänga upp julgardiner där med. Så befriande att få göra klart saker man påbörjar. Och dessutom få göra det ostört. Det ger mig i alla fall ny energi och mycket positiva tankar.

Innan har jag alltid känt att det är ingen idé att påbörja något. För jag får aldrig göra klart det. Idag blir det till att putsa fönstren i tjejernas och vårt sovrum och hänga upp gardiner där med. Sen är det klart. Ska putsa fönstren på övervåningen med. Men det får bli i helgen.

 

Sen kommer det roliga. Att leta fram stakarna och stjärnorna. Tomtarna får vänta en stund i lådan. Känns lite för tidigt att plocka fram dom nu.

Av Katarina - 26 november 2009 12:53


Bakade ju lussekatter igår. Så enkelt och så gott.

Njuter för fullt av dom gula bullarna.


  

  

Av Katarina - 26 november 2009 12:49


Här om kvällen när jag skulle titta till tjejerna såg jag det här.



Så mysigt det ser ut.

Russin och Linnea sover tillsammans.

  

Av Katarina - 25 november 2009 22:34

Gårdagen gick i deppighetens tecken. Ebbas ben, Linneas mammighet och ett allmänt missnöje från min sida.

Dagen har varit mycket bättre idag. Dels för att tjejerna har varit på dagis mellan 9 och 14. Allt hade gått bra där. Ebba hade inte gnällt eller varit ledsen. Undra om badet i det varma vattnet har tagit bort smärtan en del.

Dammsög huset och plockade undan allt som låg på golvet. Vad glad man blir av ett nydammsugat hem.

Fick med mig två glada tjejer hem. Gjorde play-doo lera till dom. Ebba valde gul färg på sin och Linnea valde så klart orange. Fast det blev mer rosa/orange för jag hittade inte min röda färg. Så blandade gult med rosa. Men hon tyckte den var orange i alla fall. Det är det viktigast.

Medan tjejerna bakade med sin lera, satte jag igång ett lussebak. Tror tjejerna satt och grejade med leran i ett par timmar. Snacka om att man kände sig glad när man fick baka och tjejerna hade fullt upp med annat.


Nu ikväll kom syrran förbi med Neo och ett gammalt ex. En trevlig prick den där F. Alla mognar vi någon gång. Tjejerna var lite skeptiska till honom till en början och dom var väldigt tystlåtna i början. Men sen kom dom igång och härjade på som vanligt. Vi fikade lite och snackade gamla minnen och upplevelser.

Tack för det trevliga sällskapet!


Summering: En bra dag med många positiva tankar.

Av Katarina - 25 november 2009 11:12

Känns som att sen Ted åkte till Gotland, har allt bara varit som ett kaos här hemma. Hans chef kom och hämtade honom i måndags kväll, för att åka mot färgan till Gotland. Där har han tryckt rör under en väg. Skojsigt riktigt!

Själv tog jag tjejerna och åkte och lämnade lite hem inredningsprodukter hos sambons kusin. Tog med mig syrran och hennes son. Hatar att köra i mörker nämligen. Så det var trevlig med lite vuxet sällskap i bilen.

Tjejerna somnade i bilen på vägen hem. Så den kvällen blev lugn och utan skrik och gnäll.


Gårdagen blev lite mer kaotisk. Pelletsbrännaren hade stängt av sig under natten. Så det var ganska kyligt på morgonen. Gick ner i källaren och hade assistans från Ted i luren. Men gav upp när det inte gick som jag ville. Båda tjejerna satt på andra sidan källardörren i hallen och skrek/grät. Så det var lite därför jag gav upp nästan direkt. Skulle montera bort pelletsbrännaren från pannan och plocka ut något spjäll.

Och rengöra inuti. Hade verkligen inte tålamod till det i går morse.


Dessutom påvisade Ebba att någonting var fel. Såg sen att hon var svullen på ena skinkan och öm och varm. Ville inte räta ut benet och hade svårt att sitta rakt. Vill inte belasta den sidan helt enkelt.

Men där emot kan hon hasa på rumpan, åla och krypa.

Trodde först att hon hade sträckt någon muskel eller fått någon inflammation i någon muskel. Men enligt dom i Stockholm, lutar det väl åt att det är spikar på glid. Det är nästan på dagen 1 år sen hon opererade lårbenen och fick spikar inopererade. Så för mig känns det väldigt märkligt att dom har börjat flytta på sig. Men hon har kanske vuxit lite eller så har väl märghålet i benet blivit större. Och då börjar det kasa.


Svärmor kom hit och grejade med pannan och eldade huset varmt igen. Var i upplösningstillstånd hela morgonen. Båda tjejerna fick vara hemma från dagis. Meningen var att vi skulle ha åkt till Jönköping på medicinering. Men det hade inte funkat att göra denna dagen.

Dagen tillbringades aktivt med tjejerna. Inget annat godkändes. Kändes väldigt pissigt. Men orkade heller inte ta den konflikten. Så vi satt i Ebbas säng stundtals och tittade på byggare bob.

Eftermiddagen blev gnällig med mycket gråt. Tjejerna sov ingenting efter lunchen heller. Läggningen gick faktiskt ganska bra. Pyjamas, välling och sen satt jag och läste saga till båda somnade. Dom sov bra i ca 4 timmar. Sen började strulet. Vaknade om vart annat, men somnade alltid om. Lagom när jag lagt mig i sängen, vaknade Linnea igen. Så då gick jag upp och hämtade madrassen. Sov natten inne hos tjejerna.

Man märker att dom är i ett otroligt behov av närhet. Linnea blir orolig när man går ifrån henne eller om hon inte ser var man är. Hon blir ledsen även om man berättar vad jag ska gå och vad jag ska göra.


Idag är tjejena på dagis. Skönt för mig. Gav lite instuktioner om hur man ska göra med Ebba nu när hon har ont i benet. Men fröknarna börjar bli vana nu. Känner trygghet och tillit.


Nu ska jag dammsuga och ikväll blir det torka golven så dom skiner. Det behövs verkligen.

Är det bra väder i morgon, ska jag tvätta fönstren och hänga upp julgardiner.

Av Katarina - 23 november 2009 10:19

Linnea framför allt har benägenhet att komma in till oss på natten. Ibland väcker hon Ebba också, genom sitt skrik. Med tanke på deras funktionshinder vågar vi inte låta dom sova utanför oss i sängen. Vilket då blir att tjejerna hamnar i mitten av dubbelsängen. Dom snurrar runt och allmänt tramsar.  Sen blir någon av barnen sur för att den andra snurrar in i den. Det kan ta mer än en timme innan dom somnar om. Det märks helt klart att dom inte är vana vid att sova i vår säng. Men tycker dom har blivit bättre på att somna om hos oss. Vill egentligen inte att dom sover hos oss alls. För man sover inget vidare när det är trångt och varmt. Men bra sömn behöver man. Och jag sover helt klart bättre i min säng med barn än ligga på en 80 madrass med barn halva natten.


    

Tjejerna bus tätt ihop sovandes.

Av Katarina - 20 november 2009 13:13


Mina söta sessor. 

Linnea var inte riktigt bekväm hos fotografen. Det kanske syns.  

Av Katarina - 20 november 2009 13:06

 För en gång skull har jag lagt pengar på mig själv. Unnade mig att gå till frissan. Har inte varit där sen i maj.

Så jag tyckte det var på tiden.


Moi     

Före                           Efter


Förebilden är från i sept. Så jag hade längre hår nu och tjockare.

Och om ett par veckor kommer mina nya glasögon med. Skojigt!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards