Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg den 23 oktober 2008

Av Katarina - 23 oktober 2008 23:17

I morgon förmiddag ska vi på besök på Ebba och Linneas blivande dagis. Men jag är inte alls nöjd med det dagiset vi har blivit tilldelade. Lokalerna är så sterila och trista att man nästan blir deppig när man kommer in där. I lokalerna har det tidigare varit ett boende för MS sjuka.

Visst att konceptet är bra för töserna. Liten avdelning med ´stor personalstyrka. Det är en liten specialavd. för barn som behöver lite mer tillsyn. Vilket E och L behöver. Men jag kände ingen hemtrevlig feeling när jag kom in där sist. Både jag och sambon var eniga om att det såg ut som en instiution. Så jag kommer ha fruktansvärt svårt att åka till dagiset och lämna barnen där. Usch, fy och blääää!!!

Blir så frustrerad över att vi har hittat ett dagis där jag kände den där känslan jag har eftersökt på det dagis där jag vill ha mina barn. Men det finns ingen plats ledig och det står barn på kö.

Fy, vad det känns motigt. *ångest*

Av Katarina - 23 oktober 2008 21:15

Skriver detta inlägg som en hyllning till min syster Carolina.

Denna människa är en underbar person som finns här för mig och mina töser i vått och torrt. En person som alltid reser sig efter varje fall. Klarar sig ur det mesta jobbiga och går som segrare ur striderna. Varje gång!

Du underbara person som man kan anförtro sig åt och känna stöd. Som jag litar på med brudarna och annars med för den delen.

Tycker det är fantastiskt att du ska äntligen bli mamma, så som du har längtat. O är en underbar person, dock lite för lik sin bror till sättet. Men hoppas verkligen allt kommer att gå bra för er och bebben i magen.

Tycker det är fantastiskt att du bor så nära nu. Har inte känt mig riktigt hel, för än du flyttade till F-dal. Vi som har upplevt så mycket ihop. Visst att jag är äldre men har lärt mig så mycket av dig lillasyrran.

Älskar dig! Kramar

Av Katarina - 23 oktober 2008 16:44

Idag när sjukgymnasten var hemma hos oss, satt vi inne i tjejernas rum och lekte på deras röda matta. När vi hade lekt en stund reser sig Linnea mot en ikea back full med böcker i. Hon reser sig och står rakt med benen med hela fötterna mot golvet. Så rent har hon nog aldrig ställt sig innan. Annars har hon stått på tårna eller helt nere med ena foten och på tå el dyl med andra. Hon var så stolt när hon stod där. Man såg riktigt hur det lyste i ögonen på henne. Sen försökte hon resa sig upp mot allt hon hittade. Inte så lyckat alla gånger. Inte när man kan bryta sig om man trillar "fel".

Av Katarina - 23 oktober 2008 16:40

Idag trillade jag dit. Efter 3 hela dagar utan godis, har jag idag ätit några ahlgrens bilar och mentos godisar. Men tycker inte att det var så himla farligt, för att jag har varit duktig förövrigt med mindre matintag och inte så mycker sötsug som jag brukar ha.

Av Katarina - 23 oktober 2008 16:22

Är borta hos syrran och hälsar på lite. Här borta finns även våra 5 söta marsvin, som vi införskaffade i början av hösten.

Var uppe hos dom (marsvinen)  lite tidigare idag och satte in vårt nyinköpta hus till hannarna. Det uppskattades av dom. Optimus har intagit fortet.

Nu när tjejerna hade ätit mellis och började bli lite rastlösa, tog med dom upp till marsvinen. Ebba har tidigare varit rädd för marsvinen och inte alls velat ha dom i närheten. Börjat viffta med armarna och vänt bort huvudet.

Linnea har varit nyfiken på dom och har t.o.m klappat på dom.

Så nu började vi med att dom fick sitta brevid burarna och titta på dom på avstånd. Framförallt för Ebbas skull. Tog upp Pixla, mest för att hon är lugnast. Linnea ville klappa på henne i början. Men sen puttade hon bort marsvinet lite löst. Man såg på henne att hon inte riktigt visste vart hon skulle ta vägen. Lite panikkänslor för att marsvinet var för nära. Ebba gjorde som hon gjort innan. Viffta med armarna och vände bort hela kroppen. Så hon får nog titta på avstånd ett tag till. För då var hon riktigt nyfiken på dom. Hoppas nu bara att dom inte blir allergiska mot marsvinen. Men varken jag eller sambon är allergiska mot pälsdjur, så det ska väl mycket till.

Av Katarina - 23 oktober 2008 11:10

Det blev en sen kväll igår. Busfröt Ebba hade inte alls lust att somna om efter att vaknat av att hon hade en rap som satt fel och att hon var täppt i näsan. Först försökte sambon ha henne brevid sig i våran säng. Men där tramsade hon mest. Efter en stunds tragglande där inne, gav jag upp idén med att hon skulle somna där. Eftersom det var ett tag sen hon åt. Gjorde jag en flaska med välling till henne. Fick sen en ny blöja och direkt in i sängen. Det blev lite böl först. Men efter några minuter hade hon somnat om.

Linnea behagade vakna tidigt idag. Redan vid kl 6. Jippie tänkte jag. Men det är bara att stiga upp och se glad ut.


Så till dagens göromål då.

När vi kommit upp alltihopa och vaknat till lite, blev det frukost. Har sen hunnit med att ta hand om disken, torkat av på alla bänkar i köket och dammsugit tjejernas rum.

Sen kom tjejernas sjukgymnast hit för att gymnastisera med tjejerna lite. Men det gör dom så bra själva tycker jag. Så det vi ska träna mer på, är att Linnea ska få lite hjälp med att kunna sätta sig upp igen efter att hon har legat på mage. Hon är på god väg själv, men behöver hjälp med det lilla sista. Ebba som är lite efter Linnea i den fysiska utvecklingen, behöver hjälp med att lägga sig ner efter att ha suttit upp. Hon är dessutom lite feg av sig och rädd att det ska hända något otäckt. Så hon behöver lite mer uppmuntran och hjälp till en början.


Nu har båda ätit lunch och sitter i sina gåstolar och äter päron. Tror dom tyckte det var lite hårt, för dom tuggar sönder det och sen spottar ut det. Precis som med äpple. Favoriten är helt klart banan. Men banan ger så fula fläckar på kläderna.


Nu efter lunchen och päronet, ska vi ta på oss och traska iväg bort till syrran och hennes sambo O som bor en liten bit bort på vägen. Hoppas tjejerna ska sova i någon timma i vagnen, så jag kan få pyssla lite med marsvinen. Det är väl dags för kloklippning med igen antar jag. Men roligast är ju helt klart att gosa med dom.

Ska även leta efter ett par installationscd skivor där borta till ett hp program och till skrivaren.

Vi har fortfarande lite förrådsgrejer kvar borta hos dom, som vi inte riktigt får plats med.Skulle behöva städa lite på "vinden" först innan vi kan få hem dom sista grejerna hit.

Ska gå och göra i ordning mig och tjejerna nu. Så på återseende...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<<
Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards