Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av Katarina - 15 oktober 2008 16:46

Hur i helskotta ska man kunna låta bli att äta godis. Känner sötsug väldigt ofta. Varje söndag tänker jag. Nu ska jag inte äta godis på en hel vecka. Måndagen går, känner en del sötsug, men klarar mig ganska lätt från att strunta i godis. Trots att det kanske finns kvar något från helgens ranson. När tisdagen kommer är det kört. Då har all karaktär som man har byggt upp under söndagen och måndagen försvunnit totalt. Blir lika förbannad på mig själv varje gång jag bryter något som jag har bestämt mig för. Så är det ofta med det mesta jag har beslutat mig för. Men det jag blir mest förbannad för är att jag inte kan stå ifrån godiset. En viktnedgång för mig är det jag strävar efter mest av allt i hela världen just nu. Och även om jag tränar el rör på mig i form av promenader, känns allt förstört av att jag har ätit godis fast jag har lovat mig själv att jag inte ska. Då blir träningen nerlagd oxå för att jag känner att det spelar ju ingen roll, jag går ju ändå inte ner i vikt eftersom jag äter godis.

Godis är inte ens gott emellanåt, ändå vill jag ha det. Vad är det kroppen saknar egentligen, när man har sånt sötsug som jag har.

Tänk vad det skulle betyda för mig om jag lyckades klara en hel vecka utan att äta en godisbit. Eller åtminstånde minimera godisätandet till lördagen.

Hur ska man lyckas bygga upp karaktären???? Hur ska jag lyckas stå emot begäret??  Det är två frågor jag ställer mig varje gång jag godisbegäret tar överhand. 


Av Katarina - 15 oktober 2008 14:19

Det är alltid lika stressigt när man ska iväg på något. Idag skulle vi till rehabbassängen inne i Nässjö och bada i deras varma bassäng. Vi har blivit rekomenderade att gå och bada 1 gång i veckan. Det är den bästa träningen för dom för att bygga upp muskler runt deras sköra skelett. Det är ju inte alls samma motstånd i vatten som det är på land.

Nackdelen är att Linnea gärna inte vill bli fasthållen i vattnet. Jättelätt att låta en 15 mån bada själv. Blupp, blupp, blupp säger det då. Men idag fick hon prova att ha armpuffar i ringformat. Den har en dubbelfunktion. Även om luften går ur puffarna, hjälper skumgummit barnet att hålla sig över ytan. Hela Linneas överarmar "försvann" i armpuffarna. Men tror hon kommer att tycka att det är roligt med puffarna till slut och när hon lär sig tekniken. Hon svalde en hel del vatten. Hjälpte henne genom att hålla en hand på hakan, så hon inte skulle få munnen under vattnet. Öva, öva, öva, blir det framöver. Men tror helt klart att hon kommer ha roligt i vattnet med hjälp av puffarna.


Ebba är rätt nöjd med att ligga och pilla på leksakerna i vattnet. Men tänkte vi skulle testa armpuffar till henne med om två veckor när det är bad nästa gång. Det som är roligast i vattnet är att plaska med händerna. Men plaska på beställning är hopplöst. I början av badningen sjunger vi några sånger och sen är det fri badning och en avslutningssång. I början var det lite pinsamt m rörelserna till sångerna, men nu går det bra. Ingen bryr sig ju om hur man gör det. Man är ju där för barnens skull.

Men i alla fall så var det en låt vi skulle sjunga och göra rörelser till och där ingick det att man skulle plaska med händerna i vattnet. Båda tjejerna totalvägrar. Men sen var det plask för hela slanten.


Det blev lite mellis i bilen innan vi for hemåt.Träffade på tjejernas kusin och hans mamma på parkeringsplatsen utanför bassängbyggnaden. Dom hade varit på 1-års kontroll.

Nu är vi hemma hos syrran och umgås lite med henne. Skönt att vara hemifrån lite...



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<<
Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards