Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2009

Veterinären del 2 - Spike syndrom m.m.

Av Katarina - 22 oktober 2009 22:06

Vet inte ens om jag orkar skriva det här inlägget. Jag gör ett försök, så får vi se hur det går.

Hur ska man börja ett sånt här inlägg då. Vissa prover har jag redan fått svar på. Så vi börjar väl med Akilles resultat och bekymmer.

Alla organprover visade ingenting. Allt såg bra ut. Berättade för veterinären S om Akilles kramper. Är nästan helt säker på att han har haft 4 stycken hittills. Första gången var förra året. Minns inte riktigt hur, var och varför dom kom. Men dom anfallen han har haft i år har utspelat sig så här. I somras sprang Akilles för att hälsa på en släkting till sambon. Väl framme föll han ihop framför mina ben. Men var snabbt uppe på benen igen. Minns inte hur länge han krampade. Andra gången var för några månader sen. Det var samma visa där. Han skulle hoppa ner från trappan för att hälsa på några släktingar som kommit förbi en sväng. Lika där, föll han ihop. Anfallet på marken varade bara några minuter. När han rest sig upp var han vinglig i bakänden. Som att han varit sövd. Släppte in honom, så att han fick återhämta sig i lugn och ro. Helt återställd var han på sammanlagt 15 min. Men skulle väl säga att han krampade i bara några minuter. Vet inte riktigt om vingligheten efter ingår i själva krampanfallet.

Fick väldigt knapphändig information om sjukdomen Akilles verkar ha. Först trodde jag inte på veterinären. Men efter ha läst på den här sidan. Börjar jag förstå mer och mer att det är Spike syndrom han har. Hur ska hans liv bli nu då. Kommer kramperna att tillta och bli fler och värre. Kommer han att få ett drägligt liv. Kommer han att få fler symptom. Där bl.a. matintollerans ingår. Tog för en stund sen bort hans tuggben från honom, trots att han inte fått kramper av det innan. Hur långt ska man gå och hur "extrem" ska man vara. Ska man köra på som vanligt och se om han får något anfall av tuggbenen eller maten. Det är många frågor i huvudet som cirkulerar just nu.

Vore tacksam om hussar och mattar med mer erfarenhet hör av sig till mig med råd och tips.


Nu om Oliver då. Han har en lättare ögoninflammation som han ska få ögondroppar emot. Hans blodprover visade för mycket vita blodkroppar. Vilket tyder på någon form av infektion i kroppen. Glykosvärdet var även det lite förhöjt. Kan ha berott på stress eller att han nyligen ätit mat. Veterinären verkar inte ha varit orolig för att Oliver ska ha fått diabetes i alla fall.

Vet. S tog även upp att Olivers skakningar i kroppen kan bero på ett förlitet skallben som gör att det blir svullet i nacken, vilket genererar skakningar. Om så är fallet, finns det två alternativ. Antingen att han får gå på smärtlindring periodvis el. hela tiden. Eller som ett annat alternativ, avlivning tyvärr. Känns jobbigt att bara skriva ordet avlivning. Men om det är det bästa för Oliver. Så får det bli så.

Även borrelia prov togs på Oliver. Det får jag svar på på tisdag. Hoppas innerligt att han har borrelia och inte för litet skallben. Vet. S hade läst att det var förekommande hos Cavalierer. I dom böcker jag läst om cavalieren. Har jag aldrig stött på någon sådan fakta. Där emot så är ju hjärtfel hos cavalierer väldigt förekommande. Ska googla lite på det.


Som det känns nu finns det risk för att jag förlorar båda mina hundar. Jag kanske tänker väldigt drastiskt just nu. Men med allt annat runt omkring (läs barnen), känns det som att min ork och energi är totalt slut. Ännu ett ställningstagande som kanske måste tas. Ska försöka mjölka veterinären på mer information ang. Spike Syndrom. Behöver veta för att göra det bästa för Akilles. Hoppas även på ett positivt resultat från borrelia provet på tisdag.


Hur många motgångar ska man behöva klara. Vad gör jag för fel. Två bensköra barn, en hund med en obotlig sjukdom och den andra med ev. för liten skalle. Vad har jag gjort för att förtjäna det här? Varför ska jag bestraffas?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 23 augusti 2020 23:18

Första veckan i nya skolan startade hur bra som helst. Bra magkänsla med lärare och assistenter. Bra kommunikation rakt igenom. Nu känns det som att vi arbetar mot samma mål. Men iom att det varit lite si och så förut har man taggarna utåt så fort ...

Av Katarina - 22 augusti 2020 23:25


Lite nervöst men spännande var det för tjejerna att få börja skolan igen i tisdags. Särskilt med tanke på att Linnea och Ebba har pluggat hemifrån sedan början på mars pga covid -19. Vi har följt utvecklingen av pandemin under sommarlovet och fatta...

Av Katarina - 4 augusti 2012 11:27

Tog mig äran att göra syrrans yngste grabbs doptårtor. Tårtorna skulle gå i blått och vitt. En med bebis på och en med skor på. Eftersom jag precis fått hem en ny utstickare till en barnsko, ville jag testa den. Så denna gången blev det inga conver...

Av Katarina - 1 augusti 2012 13:00

           

Av Katarina - 18 juli 2012 12:32

Rensar bland barnens tuschpennor. Så tråkigt. Men det måste göras....

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards