Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg den 28 september 2010

Av Katarina - 28 september 2010 20:44

Trodde aldrig att det skulle kännas så underbart att få svettas igen. Känna värmen i ansiktet, som blossar rött. Efter en hel sommar med knapp ansträngning är jag nu fit for fight igen. Och det känns underbart. Det har inte varit någon höjdare att ha haft ont i knät mer eller mindre varje dag i två och en halv månader. Nu hoppas jag bara att inte inflammation kommer tillbaka igen.

Nu ska vi tänka positivt!


Promenerade på i 30 min på promenadbandet idag. Dom sista fem minutrarna var rätt jobbiga. Det märks att man inte har tränat effektivt på länge.

Och sen när man dessutom måste tänka på balansen medan man går gör inte saken bättre. Handtaget kan jag inte hålla i, för då får jag vika mig dubbel. Undra vilken längd dom har mätt efter. Inte långa personer i alla fall.

Men det har jag löst genom att ställa gåbandet bredvid fotöljen, så jag kan få stöd där om det behövs.


Nu så här i början när det är nytt är det ingen match att träna. Då är det nytt och roligt. Men sen. När det inte är nytt längre. Då får jag tvinga mig själv att masa mig och träna. Det är därför jag förbjuder mig själv att köpa träningskort. För jag vet hur det blir. En dag utan träning, sen är det kört. Då hittar jag hundra olika orsaker till att inte träna. Hmm... Måste komma på något bra sätt att övervinna min lathet när det gäller träningen.

Jag ska göra ett schema. Då finns det inga bortförklaringar.


 
  

Av Katarina - 28 september 2010 11:09

I söndags slog jag på stort och gjorde scones till frukost.

Så underbart goda. Det är från Leila Lindholms a piece of cake.


6 scones

8½ dl vetemjöl

½ tsk salt

1½ tsk bakpulver

½ dl råsocker

125 g kallt smör

1 ekologiskt ägg

2 dl mjölk

Skal av 2 citroner

1½ dl färska el frysta blåbär

Ägg och råsocker till pensling


Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, citronskal och råsocker i en bunke.

Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.

Vispa samman ägg och mjölk.

Blanda vätskan och det torra ingredienserna till en deg.

Vik försiktigt in blåbären i degen utan att de mosas sönder.

Platta ut degen till en längd, ca 3 cm tjock, på mjölat bakbord och skär den till trekantiga bitar eller stansa ut ringar.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över råsocker innan gräddning.


Helt gudomligt goda! Kommer helt klart baka dessa igen.


 
  

Av Katarina - 28 september 2010 08:47

Släpade hem gåbandet (Attract) igår med stor förväntan. Ett väldigt basic gåband, som är lätt att montera upp och justera inställningarna på.

Det enda negativa är att man inte får en chans att hinna skriva upp sina resultat innan det försvinner på monitorn. Kan ju vara intressant att se om man förbättrar sig något. Typ hinner längre på samma tid. Men som sagt det är ju ett basic band.

En fördel är ju också säkerhetsbandet som man sätter dit med magnet på monitorn. Skulle man mot all förmodan snubbla och trilla, stannar bandet när magneten rycks bort från skärmen.


Gick nog sammanlagt 40 min på det igår. Fick justera bandet lite emellanåt för det drog snett. Justerade lite för mycket, så då fick jag fixa tillbaka det. Men justeringen skulle nog vem som helst kunna fixa.


På skoj fick även hundarna testa gåbandet igår. Har sett att Milan använder gåband i sin serie. Nu har jag inte för avsikt att motionera mina hundar så.

Oliver tyckte inte det var något konstigt alls att traska upp på gåbandet och gå en stund. Behövde inte ens hålla honom i halsbandet.

Akilles däremot tyckte det var en väldig konstig makapär. Och när man berömmer honom, blir han så sprallig, så vi la ner projektet. Istället fick han stå på bandet när det var avstängt. Och det funkade bra.


Men frågan är nu vilket som är bäst. Gå med eller utan skor på sig. Skönast är utan tycker jag. Men undra om det är bättre med skor nu när knät äntligen har blivit bra igen. Stötmässigt tänkte jag på. Ska prova med skor ett par dagar, och se om man vänjer sig.


 
  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards