Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg den 5 februari 2009

Av Katarina - 5 februari 2009 23:57

Medan jag satt och tittade på lyxfällan, fick jag mer och mer lust att sätta mig på motionscykeln. Så då gjorde jag slag i saken. Ställde in programmet rolling och 30 minuter. Tog det lite lungt. Programmet kändes jobbigare än fat burn. Hade lite stelhet i benen sen gårdagens träning. Cyklade faktiskt hela 2 mil igår. Idag blev det 1,1 mil. Tycker jag är duktig som har cyklat två kvällar i rad. Men borde kanske gå med hundarna också. Orkar liksom inte.


Men har också syndat rätt rejält idag. Har ätit chips (hos Carro), jordnötter, marängswiss. Det kan inte bli värre. Träning till ingen nytta känns det som. Godissuget blir helt klart starkare när jag har tränat.

Hur ska man göra för att inte få det där suget?

Vill inte ha det. Inte någonsin.  


Av Katarina - 5 februari 2009 23:11

Hade varit hos syrran i ett par timmar, när jag kände att jag behövde gå upp till marsvinen för att ge dom lite grönsaker och titta till dom. När jag kliver in i rummet, möts jag av en smal Pixla. Trodde först inte att det var hon. Det första jag tänkte på var att nu har hon kastat ungarna. Var är dom i så fall. Lyfte på det ena huset. Vad ser man inte där. Jo, tre gråa (och lite vita) ungar ihopkurade bäsar i ena hörnet. Vet inte ens om jag hann kolla att dom verkligen levde. Gick med raska steg ut till trappan ner till undervåningen och skrek med glädje i rösten att bäbisarna hade kommit. Helt exalterad var jag. Så exalterad var jag inte när jag själv fick barn. Kan visserligen ha berott på att man var lite tröttare då.


Sambon kom och hämtade hundarna. Själv tog jag tjejerna i vagnen och gick hemåt. För att sen ta bilen tillbaka till Carro. Tog även med vår våg. Vill gärna hålla koll på deras vikt. Går dom ner för mycket, behöver man hjälpa till med stödmatning. Gillar inte att inte ha kontroll.

Väl tillbaka hos Carro, fick vi sitta och vänta en stund, för ungarna blev diade av sin mamma. När vi tyckte att dom var klara, tog vi ut dom en och en och vägde dom och även kolla kön på dom.


Den första vi vägde var en hona "mini". Hon är den som är minst i kullen, 87 gram lätt. Sen tog vi nästa unge, som vi ev har tänkt att behålla. En hona det med, 104 gram tung. Och sist men inte minst en hane som var störst i kullen, 108 gram. Stora killen!

Vill vara hos marsvinen hela tiden. Gosa med dom, se dom springa omkring. Busa med varandra. Ska bort till marsvinen i morgon med. Hoppas man kan åka dit en sväng utan barn någon gång under dagen. Det är alltid lite lättare då. Ebba är nämligen livrädd för "bipbip" som hon kallar dom. Så henne kan man inte ha mer än vid dörren inne i rummet. Annars börjar hon skaka på huvudet och grina illa. Hoppas hon lär sig gilla dom.

Återkommer med bilder på ungarna.

Av Katarina - 5 februari 2009 10:57

Först för en stund sen hann jag sätta mig ner och äta frukost. Vi klev upp kl 8. Då blev det först välling. Sen blöjbyte, påklädning, blöjbyte igen. Lek på golvet för tjejerna. Fick serva Ebba m några leksaker. Leta efter Linnea som gör hyss. Släppa ut hundarna, blöjbyte igen. Lite mer lek. Ebba tröttnar på att sitta i babysittern, upp med henne i famnen en stund. Linnea passar på att härja omkring och riva ner deras medicin (ampullformat) och sitter och fixar med det. Kasar sen omkring sittandes i Ebbas babysitter. Sätter mig på golvet med Ebba. Provar att sätta på golvet. Håller handen lite försiktigt bakom ryggen på henne. Man vet ju inte hur mycket balans hon har och om hon blir rädd. Hon satt riktigt bra där på golvet. Släppte henne ett par sekunder för att se hur pass stadig hon var. Tyckte nog att hon var nästan lika stadig som innan gipsningen. Provade även sen att lägga henne på mage, för att se om hon orkade/vågade åla lite. Men hon tyckte mest det var jobbigt tror jag. Men jag ger inte upp. Rätt var det är så vågar och orkar hon igen.

Efter lekstunden på golvet var det dags för mellis. Lite banan, päron. Gav dom även lite havre fras. Det verkade dom inte vara så sugna på. Så hundarna fick äta upp havre frasen istället. Fixade lite frukost till mig. Hade en Linnea klättrandes på fotöljen och Ebba i babysitterna. Båda ville givetvis också smaka mammas smörgås och fil. Sen var det dags för blöjbyte igen. Verkar som att deras magar jobbar på...

Nu ligger båda tjejerna och sover i sina sängar. Njuter av tystheten. Det enda som hörs är surret från datorn, Oliver andas (han ligger nedanför datastolen) och knappret från tangentbordet.


Ska sticka ner till tvättstugan nu. På återseende...

Av Katarina - 5 februari 2009 08:54

Igår var jag jätteduktig. Efter jag hade varit nere i tvättstugan och slängt i en maskin tvätt, bytte jag om till träningskläder. Fixade vatten att dricka. Ställde in på fat burn. Tycker det är programmet är bäst och "bekvämas" när man fortfarande är rätt otränad. Ska byta program vad det lider. Eller kanske variera för bästa resultat.

Cyklade 20,2 km. Tror det tog 50 minuter. Men fy vad trött jag när jag gick av cykeln. Ont i röven hade jag också. Men vad duktig jag kände mig efteråt. Sen blev det en välförtjänt dusch och sova efter det.


Ska nog cykla ikväll med. Tror det är enklast att cykla när tjejerna sover för natten. När dom sover middag, finns det så mycket annat att göra.


Av Katarina - 5 februari 2009 08:18

Idag går mina tankar till Jonna, som ska föda sitt efterlängtade barn idag. Ni kan läsa om henne här: http://finnjonna.blogspot.com/

Jag hoppas verkligen allt kommer att gå bra idag. Det är hon värd.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards