Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Direktlänk till inlägg 5 februari 2009

Utfodring och bebisar

Av Katarina - 5 februari 2009 23:11

Hade varit hos syrran i ett par timmar, när jag kände att jag behövde gå upp till marsvinen för att ge dom lite grönsaker och titta till dom. När jag kliver in i rummet, möts jag av en smal Pixla. Trodde först inte att det var hon. Det första jag tänkte på var att nu har hon kastat ungarna. Var är dom i så fall. Lyfte på det ena huset. Vad ser man inte där. Jo, tre gråa (och lite vita) ungar ihopkurade bäsar i ena hörnet. Vet inte ens om jag hann kolla att dom verkligen levde. Gick med raska steg ut till trappan ner till undervåningen och skrek med glädje i rösten att bäbisarna hade kommit. Helt exalterad var jag. Så exalterad var jag inte när jag själv fick barn. Kan visserligen ha berott på att man var lite tröttare då.


Sambon kom och hämtade hundarna. Själv tog jag tjejerna i vagnen och gick hemåt. För att sen ta bilen tillbaka till Carro. Tog även med vår våg. Vill gärna hålla koll på deras vikt. Går dom ner för mycket, behöver man hjälpa till med stödmatning. Gillar inte att inte ha kontroll.

Väl tillbaka hos Carro, fick vi sitta och vänta en stund, för ungarna blev diade av sin mamma. När vi tyckte att dom var klara, tog vi ut dom en och en och vägde dom och även kolla kön på dom.


Den första vi vägde var en hona "mini". Hon är den som är minst i kullen, 87 gram lätt. Sen tog vi nästa unge, som vi ev har tänkt att behålla. En hona det med, 104 gram tung. Och sist men inte minst en hane som var störst i kullen, 108 gram. Stora killen!

Vill vara hos marsvinen hela tiden. Gosa med dom, se dom springa omkring. Busa med varandra. Ska bort till marsvinen i morgon med. Hoppas man kan åka dit en sväng utan barn någon gång under dagen. Det är alltid lite lättare då. Ebba är nämligen livrädd för "bipbip" som hon kallar dom. Så henne kan man inte ha mer än vid dörren inne i rummet. Annars börjar hon skaka på huvudet och grina illa. Hoppas hon lär sig gilla dom.

Återkommer med bilder på ungarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 23 augusti 2020 23:18

Första veckan i nya skolan startade hur bra som helst. Bra magkänsla med lärare och assistenter. Bra kommunikation rakt igenom. Nu känns det som att vi arbetar mot samma mål. Men iom att det varit lite si och så förut har man taggarna utåt så fort ...

Av Katarina - 22 augusti 2020 23:25


Lite nervöst men spännande var det för tjejerna att få börja skolan igen i tisdags. Särskilt med tanke på att Linnea och Ebba har pluggat hemifrån sedan början på mars pga covid -19. Vi har följt utvecklingen av pandemin under sommarlovet och fatta...

Av Katarina - 4 augusti 2012 11:27

Tog mig äran att göra syrrans yngste grabbs doptårtor. Tårtorna skulle gå i blått och vitt. En med bebis på och en med skor på. Eftersom jag precis fått hem en ny utstickare till en barnsko, ville jag testa den. Så denna gången blev det inga conver...

Av Katarina - 1 augusti 2012 13:00

           

Av Katarina - 18 juli 2012 12:32

Rensar bland barnens tuschpennor. Så tråkigt. Men det måste göras....

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards