Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Alla inlägg under december 2008

Av Katarina - 16 december 2008 14:30

Det är enländigt för Ebba just nu. Hon vill mer än hon kan just nu. Det är ju inget kul att sitta still i en babysitter när man hellre vill åla omkring på golvet och sitta och leka med sina leksaker inne på rummet.

Dessutom har vadderingen glidit ner en bit på benet. Så just nu ger den inget stöd alls mot smärtan. Medicinskt sätt spelar det ingen roll om hon har vadd eller inte. Så just nu har hon den endast för att det ska göra mindre ont i benen medan det läker. Så hoppas jag och sambon får till det bra ikväll när vi ska lägga om det igen. Får väl försöka tejpa fast vadderingen i bodyn eller något så det inte kasar iväg fler ggr. För efter helgen åker det av. Så det kan ju vara skönt om det får sitta på tills dess.

Av Katarina - 16 december 2008 14:17

Idag har Linnea fått vara på dagis igen. Tack och lov säger jag. Hon har varit så rastlös. Nu får hon i alla fall åka och leka av sig lite. Jag hinner ju inte med henne på samma sätt nu när Ebba är vadderad på båda benen. Så idag har hon varit på dagis mellan 9 och 12.30 I morgon ska hon vara på dagis från 9 till 15. Det blir bra. Då ska hon även sova middag på dagis. Hon hade varit precis som vanligt när hon var på dagis idag. Trots att hon inte varit där på 1½ vecka. Linnea är väldigt mammig. Dagispersonalen var så nöjda med henne. Hon var precis som vanligt. Åt bra på dagis gjorde hon med.

Efter dagis var det sovdags. Hon somnade på vägen hem i bilen. Men vaknade när jag skulle lyfta ur henne. Så hon har väl sovit i 10 minuter idag. Så ikväll blir det läggdags tidigt för töserna. Sju senast.

Nu är det blöjbyte på schemat.

Av Katarina - 15 december 2008 11:47

Vi dras fortfarande med maginfluensa. Det är nu lite mer än en vecka sen Linnea började kräkas. Sen den lördagsnatten har hon kräkts någon gång om dagen endast och för flera dagar sen blev hon även bra i magen. Ebba blev dålig på natten mellan måndag och tisdag. Smidigt med vadderade ben. Efter det sen har dom kräkts någon gång om dagen. Varit lösa i magen. Fattar inte riktigt varför det inte släpper. Men dom smittar väl varandra. Så nu spritas här leksaker och barnen får inte leka med samma leksaker. För nu ska vi bli friska. Är rätt less på att ha sjuka barn. Särskillt nu när det har gått över en vecka.

Av Katarina - 3 december 2008 00:17

Hann inte uppdatera bloggen så mycket som jag hade tänkt. Har i alla fall åstadkommit två inlägg. Eller tre med detta. Men hoppas på att hinna med det i morgon. Med förhoppning om att jag har snälla barn.

Har även tänkt att slå in lite fler julklappar och ev. åka in till stan och se om jag kan hitta någon födelsedagspresent till sambon. Han fyller hela 36 år på lördag. Gammal man.


God natt på er och på återseende senare idag. Nu är det dags för lite skönhetssömn.

Av Katarina - 2 december 2008 23:13

I söndags var vi ju som sagt i Ullared. Vi åkte hemifrån vid sjutiden. Jag gick väl upp vid strax efter halv sex. Hoppade in i duschen. Sen blev det frukost. Tjejerna vaknade innan halv sju. Barnens farmor kom vid halv sju. Så hon fick mata tjejerna medan vi gjorde i ordning oss.

Efter mycket prat och genomgång av mattider och dyl.

Som vanligt somnade jag i bilen. Kan inte hålla mig vaken. Det går bara inte. Sov väl minst halva vägen till Ullared.

Väl framme i ett ruggigt regnigt och kyligt höst/vinter väder. När vi hämtat vagnar, var det bara att ställa sig i kön in till butiken. Men det gick rätt snabbt. För kön rörde sig hela tiden. Tur det.

Först gick vi igenom och plockade ihop lite hygienartiklar. Sen traskade vi över till julpyntet och valde ut några ljusstakar och lite annat pynt.

Jag gick över till fotoalbumen och tittade även på lite annat till scrapbookingen. Hittade en del fina saker. Sambon hade innan traskat in bland leksakerna. Gick var och en för sig där inne. Jag kollade julklappar till tjejerna och han till sina. Var rätt mycket folk där inne vid det laget. Men kunde hitta lite olika saker till tjejerna. När jag hittat det jag var ute efter gick sambon till herravdelningen och jag gick in till barnavdelningen. Hittade bland annat två badrockar till tjejerna som deras mormor ska ge dom i julklapp. Hittade lite bodys och pyjamaser. Ett klädset och lite stumpor, hittade även en fuskpolo i fleece. I samma färger som tjejerna har mössor. Cerise och lila. Ebba behövde en bra vinteroverall. Så det blev en mörkgrå med flocerande rosa färg. Jättefin!

Hittade lite toppar till mig och några linnen och en lång stickad kofta. Provade inga kläder utan chansade på att dom skulle passa.

Sambon hittade lite jeans, ett par tröjor och t-shirts. Han hittade även ett skidställ. Så i vinter kan vi vara ute med alla barnen och busa i snön. Jag har ju ett skidställ sen innan.

Vi valde sen att betala och gå och lämna varorna i bilen. Käkade lite korv innan vi gick in igen för att kolla på nedervåningen och på gardin- och sängklädes avdelningen. Hittade några playstationsspel och filmer. Köpte även en äggkokare. Tycker alltid det är så svårt att veta när äggen är klara. Brukar nämligen glömma att ställa klockan.

Vi var klara vid tre på Gekå´s. Så då bar det hemåt för två trötta människor. Nu har vi i alla fall alla julklappar klara. Det känns gött.

Kunde inte hålla mig vaken på hemvägen heller.


Väl hemma bar vi in alla 13 påsar, plus pulka och kartongen med tre lyktor i som nu mer står på trappan utanför dörren. Fiiiiint.

Sen åkte vi bort till syrran och hämtade tjejerna.

Tjejernas moster och farbror hade nämligen kommit och avlöst farmor i barnpassningen. Eftersom dom ville hem och julpynta lite, tog dom med sig tjejerna dit. Bra eget initiativ.

Båda tjejerna blev överlyckliga när dom fick se oss i hallen. Skön känsla.

E och L fick middag där i form av burkmat. Stannade kvar en stund och sjöng lite Lips via x-boxen. Rätt roligt. Det var jag och Carro som sjöng mest. Jag sjunger hellre än bra. Tycker det är rätt roligt att sjunga.


Kvällen spenderades med att plocka upp sakerna vi köpt och sortera upp i olika högar och plocka upp sånt som skulle in i högar.


Kort och gott kan man väl säga att söndagen blev en hellyckad dag för både vuxna och barn i denna familjen.


Av Katarina - 1 december 2008 23:54

Lite halvseg stiger man upp ur sängen. En av tjejerna vaknade strax efter att jag gått upp. Fattar inte varför man alltid känner sig så trött. Trots att man fått sova tillräckligt många timmar. Men det är väl så när man är småbarnsförälder.

Båda tjejerna fick kläder på sig och sen blev det gröttajm. Brudarna äter fortfarande 8 mån gröt. Det är den enda gröt dom gillar. Trots att dom snart är 18 mån (på julafton).

In med barnen i bilen och iväg till dagis. Båda tjejerna blev lite ledsna när jag sa hej då och gick. Men tystnade ganska omgående.


Medan tjejerna var på dagis passade jag på att slå in lite julklappar och byta sätta upp julgardinerna vi köpt på Ullared.

 Fint blev det.

Gick och plockade undan lite här hemma. Hemmet har en tendens till att förfalla om man inte plockar undan varje dag och fixar.


Idag lärde sig båda tjejerna att säga RÅTTA. Sjöng var bor du lilla råtta för dom. Sen testade jag om dom kunde säga råtta. Och det kunde dom. Så duktiga brudar man har.

Det händer något nytt nästan varje dag.


Ebba hade dessutom ätit en hel portion med köttbullar, potatis och sås på dagis. Duktig tjej mamma har. Andra gången hon äter duktigt på dagis. Första gången hon åt bra var på inskolningen var det tomatsoppa. Men då satt ju jag med vid bordet.

Hoppas att hon fortsätter att äta bra framöver med.


Kvällen bestod av lite lek och gåstolsrace i huset. Man får se upp så man inte blir överkörd.

Till middag blev det pannkakor till brudarna. Alltid lika poppis.

Ordet råtta fortsätter dom att säga även på kvällen. Det tyder på att ordet sitter i minnet.


Båda tjejerna deckar vid 19. Sambon och jag satte igång med en välbehövlig urrensning av kläder. Vi fick ihop en hel blå Ikea påse.

Sambon gick och la sig tidigt, så jag passade på att sitta vid datorn ett tag och pratade en stund i telefonen med en kompis och syrran.

Deckade vid halv ett i sängen.  


Av Katarina - 1 december 2008 23:49

Har inte hunnit skriva några inlägg idag. Men tänkte uppdatera hur dagen har varit.

Kan väl kort säga att jag slagit in julklappar och fixat lite här hemma.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards