Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Usch vilken helg!

Av Katarina - 4 oktober 2010 15:08

Denna helgen har varit rätt jobbig mentalt. I fredags fick Ebba rätt ont i benet. Vänster ben är det. Verkar som att det sitter rätt högt upp.

Tänkte väl inte så mycket på det just då. Reagerade lite ibland för olika saker.

Lördagen hade hon lite mer ont. Så då fick hon alvedon. Fick följa med mormor och Conny på en promenad till lekparken. Hon hade ont från och till hela dagen. Åkte mycket rullstol, vilket är en befrielse förr henne och för oss också. Kunna ta sig fram själv utan att det gör ont. Hon kunde hasa runt på golvet lite. Men ville hellre sitta i rullen.

På söndagen var vi alla nog lite allmänt trötta. För det behövdes inte mycket för än vi blev arga på varandra. 

Ebba reagerar när ma lyfter henne under rumpan. Hon kan där emot lyfta upp benet själv när hon ligger på rygg, utan att det gör ont. Därför är jag skeptisk mot att benet är brutet. Så antingen är det en spricka i lårbenet eller så är det märgspikar på glid. Spikarna är jättebra för dom stabiliserar upp benet och gör det starkare. Men gillar dom inte alls när dom håller på att glida omkring i benet. Linneas har ju varit på glid ett antal gånger.


Det jag tycker är jobbigast just nu och tyckte även i framförallt i söndags är blöjbyte. Och på och avklädnad av byxorna. Försöker lätta upp stämningen så gott det går. Och framförallt pratar med henne och berättar vad jag gör.

Min kära dotter är expert på att jaga upp sig och bli rädd innan något ens har hänt. Redan innan jag har tagit av byxorna är hon redan inställd på att det kommer att göra ont eftersom det gjorde det en annan gång. Helt hopplöst är det. Men nu senast vi bytte blöja, gick det fakiskt rätt bra. Då fick hon lyfta och sträcka benen för vi lekte lite. Först fick hon gissa vad knät hette, sen låret. Passade då på att känna igenom henne, ifall jag skulle få en reaktion på smärta. Inget på knäna, inget på låren och inget i knävecken heller. Fick ingen vidare reaktion när jag höll händerna under rumpan heller. Men syftet med det var att hon ska få bra minnen från blöjbyten också. Pedagogik på hög nivå.

Egentligen skulle man göra momentet fast man inte byter blöjan. Men så långt har jag inte kommit än.


Trodde inte att jag skulle reagera på det här viset. Men det är så länge sen någon av tjejerna bröt sig el. dyl. Tycker så synd om henne. Och blir så frustrerad över att hon blir så rädd. Det gäller att ha tålamod och is i magen.

Och samtidigt försöka få Ebba att lita på det man gör och att saker och ting inte alltid gör ont. Vilket hon tror just nu och alltid har gjort.


Går och väntar på att en ortoped från Astrid Lindgrens barnsjukhus ska ringa. En riktigt bra ortoped. Men en väldigt upptagen sådan också. Försöker samla på mig så mycket erfarenheter och reaktioner från helgen för att lättaren få en rättvis bedömning av Ebbas ben. Kan hända att vi behöver åka in och röntga det. Hoppas inte. Men för Ebbas skull gör jag det gärna.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 23 augusti 2020 23:18

Första veckan i nya skolan startade hur bra som helst. Bra magkänsla med lärare och assistenter. Bra kommunikation rakt igenom. Nu känns det som att vi arbetar mot samma mål. Men iom att det varit lite si och så förut har man taggarna utåt så fort ...

Av Katarina - 22 augusti 2020 23:25


Lite nervöst men spännande var det för tjejerna att få börja skolan igen i tisdags. Särskilt med tanke på att Linnea och Ebba har pluggat hemifrån sedan början på mars pga covid -19. Vi har följt utvecklingen av pandemin under sommarlovet och fatta...

Av Katarina - 4 augusti 2012 11:27

Tog mig äran att göra syrrans yngste grabbs doptårtor. Tårtorna skulle gå i blått och vitt. En med bebis på och en med skor på. Eftersom jag precis fått hem en ny utstickare till en barnsko, ville jag testa den. Så denna gången blev det inga conver...

Av Katarina - 1 augusti 2012 13:00

           

Av Katarina - 18 juli 2012 12:32

Rensar bland barnens tuschpennor. Så tråkigt. Men det måste göras....

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards