Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2010

Totalt slut

Av Katarina - 1 oktober 2010 10:48

Idag är jag totalt slut i både kropp och själ. Det är rätt intensivt att vara hemma själv med tjejerna. Man ska serva här och serva där. Lyfta upp i rullstolar hit och dit. Lyfta ner lika många gånger. Hjälpa till pottan. Ta fram grejer dom inte når själva. Förmedla och förhandlar mellan tjejerna när dom tycker att saker och ting är orättvist. Som t.ex när jag väljer att hjälpa den ena före den andra. Dom rivs och nyps och drar varandra i kläderna.

Fick förvisso lite lugnt på morgonen då dom tittade på film. Men sen var det full rulle hela dagen. Bakningen var rätt tålamodskrävande. Men jag tycker att det artar sig och dom lyssnar bättre och bättre på direktiven man ger dom.

Men det som tar musten ur mig är läggningen. Eftersom det är två som ska läggas samtidigt, känns lite lite lätt kaosartat. Läggningen drar nästan alltid ut på tiden. Det kan ta upp till en timme från det att man börjar, tills dom ligger i sängen. Först ska det kissas, sen borsta tänderna. Sen pyjamas, ibland välling. Sen kissa eller bajsa igen. Sen är det cd-saga och sova som gäller.

Det kan inte verka så avancerat. Men det är det.

Som igår då. Lyfte jag ner Linnea från matbordet, för att hon skulle gå och kissa. Det fixar hon själv. Höll på att fixa med Ebba för att hon skulle lyftas ner och ta sig in till toan. Då hade Linnea dragit iväg till vardagsrummet istället. In med Ebba till toan. Borsta tänderna var nästan dömt att misslyckas. Vägrar öppna munnen. Men till slut gick det. Efter tjat kom äntligen Linnea in på toa.

Redan innan kvällsmaten hade min gigantiska huvudvärk dykt upp. Då är det inte så lätt att ha varken tålamod eller förståelse.

Sen borsta tänderna på Linnea med då. Det gick lite lättare än med Ebba.

Nästa moment. Pyjamas. Hmm... Först blöja på. Antingen trosblöja eller vanlig blöja. Kan bli ett väldans liv om man inte tar rätt blöja. Ibland vill dom ha pyjamas, ibland tajts och t-shirt att sova i. Innan dom har valt det, är man på gränsen till nervsammanbrott.

Något bra som vi har kommit på iaf är att den som inte väljer vällingflaska får välja saga. Så där brukar det aldrig bli något tjafs. Så länge jag håller koll på vems tur det är.

Men sen kommer nästa prövning. Lagom när man har stoppat om dom, ska dom upp för att kissa eller bajsa. Vill inte heller neka dom att sätta sig på pottan. Det ska ju vara förknippat med beröm och positivitet.

Så upp igen och ut till pottan. I stort sett kommer det alltid något sista gången innan dom ska sova.

När väl tjejerna ligger i sina sängar och ska sova, vill dom gärna att man ska sitta hos dom en stund. Vilket jag oftast gör. Men igår orkade jag verkligen inte. Var totalt slut. Så jag stoppade om dom och pussade god natt. Gick ut och la mig i soffan. Tror båda tjejerna var trötta, för ingen blev ledsen för att jag inte satt där inne. Ingen ropade på med. Tror dom somnade på 5-10 min. Det var gött.

Ebba vaknade till och var lite ledsen efter en timma. Antingen hade hon lite ont i benet eller så hade hon drömt något.

Vet inte hur jag ska få läggningen att gå smidigare. Kanske vara mer bestämt och målinriktad. Bestämma allt åt dom. Fast jag vill egentligen att dom ska få vara med och bestämma. Men inte till vilket pris som helst.

Det är ju inte alldeles smidigt när dom inte klarar av allt själva fysiskt sätt. Det blir mer lyft och bärande för mig. Det känns i både ryggen och i knät, när jag burit för mycket.

Tar gärna emot tips på hur man kan få läggningen att gå smidigare.

Nu ska jag rensa hjärnan och vika lite tvätt.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 23 augusti 2020 23:18

Första veckan i nya skolan startade hur bra som helst. Bra magkänsla med lärare och assistenter. Bra kommunikation rakt igenom. Nu känns det som att vi arbetar mot samma mål. Men iom att det varit lite si och så förut har man taggarna utåt så fort ...

Av Katarina - 22 augusti 2020 23:25


Lite nervöst men spännande var det för tjejerna att få börja skolan igen i tisdags. Särskilt med tanke på att Linnea och Ebba har pluggat hemifrån sedan början på mars pga covid -19. Vi har följt utvecklingen av pandemin under sommarlovet och fatta...

Av Katarina - 4 augusti 2012 11:27

Tog mig äran att göra syrrans yngste grabbs doptårtor. Tårtorna skulle gå i blått och vitt. En med bebis på och en med skor på. Eftersom jag precis fått hem en ny utstickare till en barnsko, ville jag testa den. Så denna gången blev det inga conver...

Av Katarina - 1 augusti 2012 13:00

           

Av Katarina - 18 juli 2012 12:32

Rensar bland barnens tuschpennor. Så tråkigt. Men det måste göras....

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards