Tvillingmamma till Ebba & Linnea

Direktlänk till inlägg 31 mars 2009

Hundpromenad i ett halvtaskigt väder

Av Katarina - 31 mars 2009 18:03

Lämnade tjejerna på dagis vid åtta. Sen bar det hem för att käka lite frukost och kolla igenom mailen och lite andra sidor på nätet.

Oliver signalerade att han hemskt gärna ville gå ut. Förhalade det lite eftersom jag inte var riktigt klar.

Oliver blev exalterad som vanligt. Studsade upp och ner och gnällde (läs skälla) som en tok. Har lärt mig att behålla lugnet och inte gapa och skälla på honom. Det gör liksom inte saker och ting bättre. Istället behåller jag lugnet och säger åt honom vänligen men bestämt att sitta still och vänta på att få kopplet ikopplat i halsbandet. Det brukar funka rätt så bra.

Akilles är lite lugnare, men sitter inte riktigt så still som jag skulle vilja. Men ganska godkänt ändå.

Nu mer får dom alltid sitta och vänta på ett varsegod innan dom rusar ut genom dörren. Skulle vilja få dom att gå sakta ner för trappan och inte rusa med mig efter sig. Visserligen är jag rätt stark, men hatar verkligen när hundarna är ute och går med mig.


Så väl ute på promenaden. Det är alltid lite drag och slit den första halvan av promenaden. Blir så galen på dom. Men har ju inte alltid varit konsekvent när det gäller hundarna. Så nu får jag detta som straff. Man kan inte gå omkring och kräva att hundarna går fint vid sidan om man inte hela tiden är på och korrigerar dom när dom gör fel och är konsekvent.

Jag kan tolerera att kopplet är en aningens sträckt. Men jag ska inte behöva ha utstäckt arm och följa med efter hunden. Det ska snarare vara tvärt om. Det bästa vore ju om man tog en hund i taget och gick promenad med. Men jag har aldrig orken för det. Men vet och känner ofta att jag borde. Får väl ta tag i det, och engagera mig att få bättre pli på hundarna när vi är ute och går. Har alla möjligheter nu när jag är hemma och tjejerna på dagis om dagarna. Vet faktiskt inte varför jag inte tar tag i det.


Halvvägs på promenaden stannade jag till vid svärfars garage, där även älsklingen höll till idag. Slängde in hundarna i deras hundgård och stannade kvar på en fika. Hemvägen gick mycket lättare. Båda hundarna gick mycket bättre i kopplet. Körde även kort koppel och gående vid sidan med korrigering en liten sträcka hem. Det gick faktiskt rätt bra.

Akilles vill alltid "bära" sitt koppel när vi kommer till ett visst hus när vi är på hemväg. Uppmuntrar honom gärna. Men det får inte bli någon dragkamp. Den allra sista biten får han bära kopplet alldeles själv. Litar mer på honom att han inte sticker iväg eller ut på vägen. Oliver gick mycket lös förr. Men nu har han helt enkelt slutat att lyssna, så han får ofta gå kopplad hela vägen.

I morgon är det en ny dag med mer promenad och träning. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 23 augusti 2020 23:18

Första veckan i nya skolan startade hur bra som helst. Bra magkänsla med lärare och assistenter. Bra kommunikation rakt igenom. Nu känns det som att vi arbetar mot samma mål. Men iom att det varit lite si och så förut har man taggarna utåt så fort ...

Av Katarina - 22 augusti 2020 23:25


Lite nervöst men spännande var det för tjejerna att få börja skolan igen i tisdags. Särskilt med tanke på att Linnea och Ebba har pluggat hemifrån sedan början på mars pga covid -19. Vi har följt utvecklingen av pandemin under sommarlovet och fatta...

Av Katarina - 4 augusti 2012 11:27

Tog mig äran att göra syrrans yngste grabbs doptårtor. Tårtorna skulle gå i blått och vitt. En med bebis på och en med skor på. Eftersom jag precis fått hem en ny utstickare till en barnsko, ville jag testa den. Så denna gången blev det inga conver...

Av Katarina - 1 augusti 2012 13:00

           

Av Katarina - 18 juli 2012 12:32

Rensar bland barnens tuschpennor. Så tråkigt. Men det måste göras....

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards